måndag 11 juli 2016

Mailsvar från XXL

Med anledning av förra inlägget måste jag ändå ge XXL Örebro cred för ett snabbt och utförligt mailsvar.

Hur ligger det då till?
Jo, i svaret poängteras vikten av att lära barnen att ta av sig hjälmen när de kliver av cykeln och det är förstås en självklarhet. Så långt är vi överens.
MEN vidare skriver de att det bara är skandinaviska barn som fastnat så illa att det lett till dödsolyckor och därför finns bara de gröna spännena som standard här. Det innebär att rekommendationen inte gäller övriga Europa och således inte finns hos hjälmtillverkarna. XXL väljer att gå på tillverkarnas rekommendationer och medger dessutom i sitt svar att det är först efter mitt mail som de läst NTF:s rekommendationer (men väljer ändå tillverkarnas). Trafikverket, konsumentverket och försäkringsbolagen avstår de från att kommentera.

Här väljer vi tveklöst att satsa på ett grönt spänne. Jag jobbar med barn och vet hur fort det kan gå och hur lätt det är att glömma bort sig, även om barnen vet vad som egentligen gäller. Det gröna spännet innebär inga ökade risker, men kan rädda livet på ett aktivt litet barn i ett obevakat ögonblick.
Jag anser annars att man inte kan skydda mot allt och tror att det är nyttigt för barn att exempelvis klättra i träd, balansera på stockar etc (även om jag ibland knappt vågar titta), men flytväst i båten, reflexer i mörker och tja, grönt spänne på hjälmen är exempel på rekommendationer vi gärna följer.
Jag tänker också att ska man gå efter europeisk standard är det väl bara i Spanien och Finland, utöver Sverige, som en hjälmlag finns?

Nu släpper jag det här ;)


11 kommentarer:

  1. Jag har börjat läsa mycket om MIPS ochtänker prova det på nästa hjälm. https://www.intersport.se/produkter/spectra-block-mips-barnhjalm-p191292?farg=191293&bild=f0e60779-6f4c-4bc4-9836-20151c0e6278

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag inte ens hört talas om. Är det att skalet är ingjutet i frigoliten som är grejen?

      Radera
  2. Kuggfråga; kommer ditt barn att ha säkerhetsväst när han rider? Ska bli spännande att läsa ditt svar och din motivering! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag älskar att du skrivit NÄR och inte OM :D

      Jag är jättekluven till västarna. Min erfarenhet är att barnen är så mjuka i kroppen att de sällan skadar sig vid avramling. Med västarna försvinner en del av den naturliga mjukheten och jag upplever att det blir betydligt fler "småskador". Nu börjar det förvisso bli rätt många år sedan jag jobbade och kanske är västarna bättre?
      Hur som helst kommer jag förmodligen inte att behöva fundera. På den ridskola där jag har tänkt ställa honom i kö så småningom (och nåde honom om han inte vill börja ;)) ska alla elever ha väst om jag har förstått det rätt.

      Radera
  3. Det handlar om att det finns en hjälm inuti hjälmen. Händer en olycka så ska den stödja och underlätta huvudets rotation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det måste jag läsa på lite mer om :)

      Radera
  4. Ehhh, precis som du är inne på så beror nog faktumet att det bara är skandinaviska barn som skadat sig på cykelhjälmar på att det i princip bara är här som de används...

    Jag kan ha fel förstås, men var i Amsterdam tidigare i våras och av alla cyklister där var det en (1) som använde hjälm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte ärligt talat att svaret var så uppåt väggarna att jag inte ens bemödade mig med att bemöta det ytterligare. Butikerna ligger i Sverige och säljer produkter för svenska barn. Om Frankrike eller Kina eller något helt annat land har andra rekommendationer anpassade efter deras barn/kultur/lagar/förutsättningar etc, ja det känns liksom inte relevant.

      Radera
  5. I Australien är det hjälmtvång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det på ytterligare några ställen, men eftersom XXL jämförde Skandinavien med övriga Europa valde jag att bara nämna de europeiska länderna :)

      Radera
  6. Say it with me...


    ...dumme dumme.

    SvaraRadera