torsdag 28 juli 2016

Bebistiden -att ändra på

Någon skrev någonstans att "barn nummer ett ger självsäkerhet, barn nummer två ger ödmjukhet". Det handlade om att man efter första barnet tror sig veta precis hur det är och med barn nummer två inser att barn inte alls är lika.
I vårt fall har vi ju absolut ingen aning om hur det kommer att bli, så jag känner mig nog rätt ödmjuk redan såhär innan.

Generellt tänker jag att allt blir som det blir, men det är några saker som jag ändå ska tänka på.

-Matlådor
Jag hade nog inte fattat att en liten bebis kan ta så mycket tid och energi. När våra vänner fick barn för nu ganska många år sedan fick de färdiga matlådor av föräldrar och svärföräldrar och jag tyckte nog att det lät lite fånigt. Men ÅH så skönt det hade varit att ha mer av den varan i frysboxen när man är inne i det där trötta stimmet av amning, tvätt, blöjbyten, sömnbrist och bebiskräk. Och nu en tvååring därtill. Den här gången ska jag försöka bunkra upp innan -man kan inte ha för många matlådor!

-Besök
Den här punkten blir kanske inte aktuell eftersom vi kommer att stanna längre på sjukhuset... Men besöken kan vänta. Alla kommer att få träffa bebis, men alla måste inte komma första veckan. Och det går bra med kakor från frysen eller köpefika.

-Babyvakt
Jag tror knappt att det gick en dag utan att jag pratade om att det skulle vara så himla praktiskt med en babyvakt. Den här gången tänker vi faktiskt investera i en.

-Bärsjal
Jag har en bärsjal och tänker mig att faktiskt på riktigt ge den ett seriöst försök. Tänk så oerhört praktiskt om man får det att fungera!

Nu återstår det att se om det blir ett augustibarn eller septemberbarn...

6 kommentarer:

  1. Det är så längesen jag hade bebis (herrejisses så fort tiden går, min lilleplutt är ju 19 nu och har jobb o allt!!) men ja, det där med matlådor är helt klart en suveränt bra grej! Så gjorde jag andra gången, och åh vad det var skönt att ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att det är rätt skönt att ha dem nu också ;) När man gör annat och kommer hem lite i sista sekunden och har hungrigt barn... Måste nog börja märka upp lådorna och placera dem lite mer... otillgängligt där ute i frysboxen :D

      Radera
  2. Men visst hade ni väl en babywatch med Noah? Med skärm och allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har en jättefin. Med sladd. Den funkade jättebra när han sov i sin säng, men förstås inte alls när han sov ute i vagnen. Turligt nog hade "alla andra" som vi fick låna varje gång vi var iväg någonstans :) Hemma saknade jag en varje gång han sov ute, vilket var ofta...

      Radera
  3. Spännande blir det att följa er längs vägen!

    SvaraRadera