måndag 18 juli 2016

Alltså, vad händer? Det är Pokémons överallt!

Haha, eller va?! Eller... alltså...
Var och varannat statusinlägg på Facebook handlar om Pokémon.
Rätt många blogginlägg också.
Ungdomar som suttit framför datorn hela sommaren och knappt sett dagen ljus är plötsligt ute och... promenerar.
Familjer som inte gärna tar sig ut ger sig plötsligt av på utflykt för att leta fiktiva figurer.
Trettioåringar är på riktigt ute på egen hand och letar efter Pokémon.
Några har tappat förnuftet och gett sig in på privat mark eller ut på järnvägsspåren. Det är förstås inte många, men det är de man hör om. Och jag fnissar nästan ihjäl mig åt en bild från en park i Sverige där massor av människor går runt med näsan i mobilen.

Själv har jag absolut ingen som helst längtan eller önskan om att hitta några Pokémons. Vi har istället varit i blåbärsskogen, plockat ett par liter blåbär, studerat småkryp och en hoppande groda. Men jag tycker absolut att det är bra, det att folk tar sig ut. Toppen med ett spel som får människor att gå utanför dörren. Och alla de här skriverierna om tappat förnuft, ja det säger väl mer om människorna än om spelet?!

Hysteriskt roligt och vansinnigt sorgligt på samma gång. Träffsäkert som tusan. Jonas Gardell på facebook idag den 18/7:
"Farfar, vad gjorde ni den där sommaren 2016 då världen stod i brand? 
Åh, kära barnbarn, vi letade efter Pokémonfigurer i telefonen!"

10 kommentarer:

  1. Jag är sugen att prova ��. Ser kul ut, men först måste vi nog ta alla stolparna på Djerfs karta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det tror jag att mamma håller på med också -Djerfs karta alltså.

      Radera
  2. Det är som geocahing, med kryddade tillbehör. Vi drog igång idag. Jag som skulle delta i form av enbart engagerad förälder, och som aldrig spelat ett mobil- eller tevespel tidigare, gör nu upp stora planer för morgondagens letande... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja jag sa till maken igår att det säkert kommer att sluta med att jag också ränner runt och letar Pokémonfigurer -springer runt med två ungar i höst ;)

      Radera
  3. Jag var ute i två timmar igår efter att Molly somnat, är helt såld och har nu rejält ont i fötterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande svårt att se mig själv vara ute och samla fiktiva figurer 😄

      Radera
  4. Kommer människor (och framför allt ungdomar) ut i friska luften, så är det ju en bra sak! Såg på tv nyss att i Halmstad finns dom där figurerna bland annat vid olika konstverk här i stan och några ungar sa att .."ja, dom hade jag aldrig upptäckt annars ...". Men jag undrar hur länge det här varar, den här flugan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, det är verkligen toppen! Ska bli mycket intressant att se hur länge det håller i sig, men passar ju strålande nu med semestrar och sommarlov.

      Radera
  5. *host host*
    Jag äger ju inte ens en smart telefon så risken att jag skulle drabbas av pokémonfebern är obefintlig. Däremot tycker jag det är roligt med all interaktion som spelet ger upphov till. Var hos några vänner igår och tydligen är det något pokémonställe nära där de bor för så många människor som gick förbi deras hus, med mobilen i högsta hugg, pekandes och undrandes har vi aldrig varit i närheten av att se där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, finns det människor som inte har en sådan ;) Jag tycker ju som sagt också att det verkar som om spelet har positiva effekter. Igår fick jag lära mig att man måste gå två kilometer för att ett... ägg (?) ska kläckas. Heja heja :)

      Radera