tisdag 21 juni 2016

På morgonutflykt i sommarlandskap

Jag är så oerhört lyckligt lottad som har en så fin familj. Bums jag hör att barnet har vaknat slår jag på kaffet och sedan går jag upp och ger mitt förslag till den nyvakne maken -att vi ska ta med oss den redan färdiga frukosten till Herrfallsäng.
Barnet blir eld och lågor och maken hakar genast på och ungefär en kvart senare är ägg, scones, kaffe och mjölk samt pålägg packade och vi sitter i bilen.

Det är så fint där ute! Och mycket gräs, förstås -oj vad jag blev allergisk!
Torpet är ett soldattorp, byggt i början av 1800-talet. Utanför växer äppelträd.

 Fint och fräscht inne. Vi packade upp frukosten i det "stora" rummet och spanade i fönstren efter korna.

Intill det stora rummet ligger köket. Allt är brukbart och i det stora rummet finns en kamin som man kan elda i.

Sedan gick vi på jakt efter de där korna. Över en äng och in bland träden. Att någon var ivrig är en underdrift.

Hagen är jättestor och vi har varit där tidigare utan att hitta dem, men idag hade vi tur minsann, för plötsligt stod de där bland träden.

Lite läskigt, men mest spännande när de kom gående.
Modigt stod han kvar och sträckte fram handen för att kon skulle få lukta. Mamman däremot tyckte att kon blev väl busig (eller mer troligt besvärad av bromsar) och vi räddade oss upp på en sådan där trapp som leder över staketet.

 Det är fina blomsterängar och en stor artrikedom, både vad gäller blommor, fåglar och insekter.
 Och barnet är underbart att ha med sig!
Här har han upptäckt en fjäril som förstås måste studeras noga.

Tveklöst bästa sortens morgon/förmiddag!

6 kommentarer:

  1. Vilket ljuvligt inlägg, så fyllt av livsglädje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju att göra den här typen av utflykter och att göra den ihop med ett barn som tycker att allt är hur roligt och spännande som helst, det är alldeles underbart :)

      Radera
  2. Åk förbi Herrfallsäng o nästa gård på HÖGER sida, där bodde vi. Men det är ca 4 km skog imellan.
    Underbart vackert. O underbart med spontana frukostar med barn sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyra kilometer! Det var verkligen ut på landet. Jag hade varit nervös varje vintermorgon som jag skulle köra där ;)

      Radera
    2. Det var ja med. Men det värsta var nog när traktorn gick sönder o vi fick handskotta hela gården...då idka vi barnarbete 😂 för var halvtimme fick de 20 kr.
      Ja det var verkligen på landet, många trodde de åkt för långt när de åkt 2 km från Herrfallsäng. För så ute i skogen kunde väll ingen bo. 😄

      Radera
    3. Det var ja med. Men det värsta var nog när traktorn gick sönder o vi fick handskotta hela gården...då idka vi barnarbete 😂 för var halvtimme fick de 20 kr.
      Ja det var verkligen på landet, många trodde de åkt för långt när de åkt 2 km från Herrfallsäng. För så ute i skogen kunde väll ingen bo. 😄

      Radera