onsdag 1 juni 2016

Ett rabattprojekt utan slut

När vi flyttade in i huset fanns det ett hörn av tomten som var alldeles övervuxet. Först lät vi det vara -det kändes som ett gigantiskt projekt och vi hade annat att göra. Sedan bestämde jag mig för att helt sonika gräva bort hela altet och så gräs... Jag hackade och hackade och oj vad sten och rötter där var.
Någon av grannarna skrattade och sa att det där behövde vi en maskin till.
Någon annan sa att det var så synd att rabatten såg ut som den gjorde, den hade varit så fin en gång i tiden och där hade förra ägare för många år sedan suttit och målat av blommorna.
Och då hade jag förstås inte hjärta att gräva igen alltihop. Dessutom hittade jag ju en och annan blomma där bland allt sly och gräs. Det har helt enkelt fått bli min projektrabatt. Tidig vår fixar vi tillsammans, sonen och jag. När växterna börjar komma upp och han har lite svårt att förstå var man får gå, fixar jag efter nattning om kvällarna. Det är förstås låååångt kvar och jag känner ett ständigt behov av perenner. Just nu några stäppsalvia till, lavendel och nävor. Bland annat. Bland mycket annat.

Här har jag sått astrar i flera färger, efter alla konstens regler, men de har tyvärr inte blivit något alls.
I stencirkeln växer kryddväxter. Gräslöken, rosmarinen och persiljan har sniglarna hittills låtit vara, men timjan åt de upp över en natt.

#Blogg100
Dag 93

2 kommentarer:

  1. Oj, det var verkligen inget dåligt projekt men så fint det kommer bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det lite som ett livstidsprojekt... eller i allafall ett fortlöpande så länge vi bor här :)

      Radera