fredag 3 juni 2016

En fredag

När sonen sover middag klickar jag mig runt och hamnar på aftonblandets direktrapportering från lilla prinsessan Leonores första officiella framträdande. Nu minsann ska hon besöka sitt hertiginnedöme och få träffa gotlandsrusset hon fick i doppresent.

Jag tänker i mitt stilla sinne att FY vilken mardröm att genomföra det här med en två och ett halvt-åring som absolut inte vill vara med. Skorna ryker och föräldrarna och en barnflicka (?) turas om att springa efter henne och mamma Madeleine ser allt annat än bekväm ut.
Och barnet blir omtalat som "hertiginnan" och jag, som nog egentligen visst är lite royalist, tycker att det känns en smula obehagligt.

Sedan vaknar sonen. Vi tittar på lastbilen som kommer med verandamaterial och jag tycker att det känns lagom utmanande att åka med en tvååring på besök på jobbet, för att registrera semester och graviditetspenning.

Framåt kvällen kommer familjen A förbi och det blir fika och lek och jag får en jättefin Dahlia.
Vårt eget barn har laddat i timmar inför att Theodor ska komma och leka :)
Nu, på sena kvällskvisten, är jag så påläst att jag vet att de däringa Dahliorna inte tål att bo ute vintertid utan att knölarna ska tas till vara på. Turligt nog har svenska dahliaföreningen inte mindre än sju(!) faktablad om hur man sköter om blomman och knölen. Just nu är den fantastiskt fin. Hur gröna mina fingrar är återstår att se nästa år ;)

#Blogg100
Dag 95

6 kommentarer:

  1. Jag har försökt övervintra mina dahlior tre vintrar nu, men de tar sig aldrig på våren. Ingen aning om vad jag gör för fel. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju ännu inte vad jag ger mig in på. Försöker i alla fall ta någon form av beslut om den ska få bo i kruka eller i rabatten... Lite kul i alla fall att det finns en förening 😄

      Radera
    2. Din morfar var en hejare på dahlior. Han hade olika sorter i en fin rabatt vid ingången när vi bodde i radhuset. Jag var tyvärr inte tillräckligt intresserad för att ta reda på hur han skötte dem, men njöt av prakten gjorde jag!

      Radera
    3. Jag tycker att det låter lite lurigt det där med att vinterförvara knölarna. I år är ju första året jag inte har behövt köpa nya pelargoner till våren... och det säger väl en del om nivån ;)

      Radera
  2. Tycker det är beklämmande hur Madeleine gör med Leonore efter att hon så många gånger berättat hur obekväm hon själv kände sig i liknande situationer.

    Jag som köpte dahlior idag, hade ingen aning om övervintringen, då har en lärt sig något idag med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju inte alls hur de har resonerat, men tänker att det nog verkligen inte är lätt att vara Madeleine...

      Det här med Dahliorna upptäckte jag av en slump när jag skulle googla på vilken jord de trivdes bäst i. Det blir spännande att se hur det går :)

      Radera