måndag 27 juni 2016

Att förbereda i väldigt god tid

När han som ska bli storebror låg i magen, då shoppades det kläder redan i vecka 20. Och skötbord och spjälsäng och byrå i goood tid. Och en barnvagn beställdes bra många månader i förväg. Och små sängkläder och filtar.

Den här gången har vi ju redan allt det där. Och dessutom har det känts rätt ovisst, det hela. Fortfarande tar vi som liksom en dag i taget. Men nu, när jag faktiskt inte ska jobba något mer alls, ja då känns det ändå rätt nära. Trots att det är flera månader kvar. Och jag går igenom bebiskläderna i de minsta storlekarna för att se vad som behöver kompletteras.  Det mesta finns ju redan, men några få saker saknas. Håller lite utkik på Tradera.

Vi beställer hem en sådan där specialnappflaska för spaltbarn och jag står i valet och kvalet om vi ska skaffa en elektrisk pump i förväg eller vänta... Det är kampanj nu, men det är ändå ingen billig historia.

Ett sådant där gravidpaket anländer, innehållandes ett presentkort på en gratis body från Kappahl.
Och så, vips, hämtar jag upp en fem meter lång sjal på brandstationens parkering. Begagnad, men knappt använd. Nu ska här övningsknytas. Jag föreställer mig att det är en fantastisk doning OM man får till det. Och jag har ju ännu några månader på mig att öva...

En ståbräda måste vi kanske börja kika efter. Snart.

Helst skulle jag börja tvätta upp små kläder nu, men förstår att jag får lugna mig lite. Än är det långt kvar. Ju.
Det är nog det här att det definitivt är slutjobbat (nu har jag förvisso i stort sett inte jobbat alls under graviditeten, men det har tidigare hela tiden varit förlängda sjukskrivningar med bara några veckor i taget...).

11 kommentarer:

  1. Spännande! När är det tänkt att den där krabaten ska komma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först någon gång runt månadsskiftet augusti-september. Vis av förra gången dröjer det ytterligare ett par veckor ;) Så det är låååångt kvar.

      Radera
  2. Vi planeringsmänniskor har koll på läget. En bröstpump utan ström fungerade bra också, dock blir en hand upptagen vilket kan vara ett hinder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det funkar för ett par mål om dagen (en sådan har vi redan), men om samtliga mål måste pumpas för att barnet inte kan suga måste vi ha en elektrisk.

      Radera
  3. När Gustav var liten, vilket i och för sig var väldigt länge sedan nu, då fick vi först låna en pump från USÖ och sedan hyra för en billig peng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det fortfarande. En engångssumma+en dygnshyra. Men det känns som en mer kortsiktig lösning... om man har någon sorts förhoppning om att kunna pumpa ett halvår...

      Radera
  4. Vi hyrde av usö. Kostade inte många kronor per månad (kommer dock inte ihåg exakt). Bra mycket billigare var det iaf // Madeleine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tillägga att jag hade den runt ett halvår

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Då avvaktar vi och ser :)

      Radera