söndag 29 maj 2016

Mors dag

Mors dag firades i Sverige för första gången 1919. Underbara Clara skriver om en artikel från 1920 där det stod att denna dag skulle svenska flaggan hissas, mor skulle hälsas med sång och bjudas på fikabröd på sängen. Den här dagen skulle hon också slippa hushållssysslorna.

Jag vet att mors dag firas väldigt olika. Själv är jag uppvuxen med att inte fira det alls. När vi blev så stora att man pratade om det i skolan hände det nog att mamma någon gång under dagen fick något egentillverkat.

Några firar överdådigt med pompa och ståt. Flotta presenter och middag på restaurang.
De senaste åren har allt fler övergått till att önska sig välgörenhetspresenter med mödravård i u-länder i fokus. Unicef tror jag ligger bra till på den fronten i år.

Hemma hos oss präglas mors dag av lite extra omtanke. När liten har morgongosat klart med mamman och det spritter av lek i den lilla kroppen, då tar pappan med sig barnet och smyger upp. Stänger sovrumsdörren. 
Det slamrar från köket och efter ungefär en halvtimme sprider sig doften av nybakat upp till mig på övervåningen. Efter ytterligare en stund slås dörren upp, barnet kommer inrusande, och hojtar "äta cont" (scones).

Maken, som ju fortfarande är helt insnöad på pärlandet (bilder från vår hall kommer någon dag), hade knåpat ihop den här som låg vid min plats när jag kom ner. Och sonen hade ritat en teckning :)
 Medan regnet smattrar mot rutorna gör vi en ny play dough-deg och bakar och bakar. Alla fyrbeningarna sover.

Sedan går vi förstås ut.
Även om han inte kan själva ordspråket lever han definitivt efter devisen "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".
"Han" det är absolut varken maken eller hunden :D

#Blogg100
Dag 90

6 kommentarer:

  1. Jag ger makens present till dig ett A i kultur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag ska hälsa honom det ;)

      Radera
  2. Underbar familj du har!

    SvaraRadera
  3. Wow vilken pärlplatta! Blir riktigt imponerad! (Och sugen på att ta fram pärlor jag med. ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du skulle se vår hall! Det blir bilder på den någon dag :) Själv har jag absolut inget tålamod för sådant där.

      Radera