tisdag 3 maj 2016

Kaos och könslösa barn

Häpp, och heja Åhlens!
Till hösten plockar de bort pojk- och flickavdelningarna och har i stället en avdelning för barnkläder.
De allra flesta verkar tycka att det är positivt, men jag blir lite fnissig över att en och annan hotar med bojkott med motiveringen att man inte ska göra barn könslösa. Någon oroar sig för totalt kaos i butikerna.
Jag vill bara påtala att exempelvis Polarn och Pyret och Villervalla har haft just barnkläder i många år och vad jag vet har de inte direkt dåligt rykte.
Nu köper vi det mesta begagnat, men när jag var på Lindex-rean i vintras kände jag mig galet frustrerad. Jag var ute efter sköna kläder i glada färger som inte skulle begränsa vårt barn i leken. Storlek 92.
På pojkavdelningen fanns kläder som absolut tillät lek... men alla färger var så mörka. Och många figurer symboliserade ilska eller styrka.
På flickavdelningen fick jag gå upp en storlek(!) eftersom de kläderna var så mycket tightare. Där fanns ljusare och betydligt roligare färger. Men figurerna stod och kråmade sig på olika sätt med långa ögonfransar och var inte alls värst tilltalande.
Jag köpte i allafall en tröja på pojkavdelningen. I storlek 92. Utan figurer.
Och en tröja på flickavdelningen. I storlek 98. Utan figurer.
Det har inte blivit fler besök på Lindex efter det.

Våra favoriter är just Polarn och Pyret samt Geggamoja. Butiker med kläder som låter barn vara barn. Med ett bra ekologiskt utbud. Det finns förstås fler än bara de två.
Tröja (och strumpor) från Polarn och pyret, byxor från Geggamoja.
 Kläder med lite färg. Kläder som tillåter lek och rörelse. 


Moderiktigt däremot. Nja.
Nej, förmodligen inte det minsta.
Den här mamman är i sanning inget modelejon. När jag tittade på den sk modeexpertens betyg på  gästernas kläder vid Kungens 70-årsfirande förstod jag ingenting.
Tur kanske att det inte är jag som är smakråd åt de däringa kungligheterna.

Heja Åhlens!
Må andra kedjor följa efter snart.
Låt barnen vara barn!

#Blogg100
Dag 64

2 kommentarer:

  1. Jag hade nog tur som fick barn på 70-talet när Fixkläderna ( från Söderköping, vilket jag inte visste då) i brunt, gult, orange eller blått, vitt, rött passade både pojkar och flickor, så sonen fick ärva allt, utom klänningar, och ingen av dem blev könlös.
    Det var först när barnbarnet föddes som jag upptäckte att det bara var gulliga kläder för flickor och tuffa för pojkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De billiga kedjorna är värst. De lite dyrare har ofta mer könsneutralt. Kanske är det det som Åhléns har kommit på? Sonen är ännu inte två år och vet mycket väl att han är pojke. Däremot vet han ännu inte att han och hans killkompisar förmodligen kommer att ha andra förutsättningar eller förväntningar på sig än vad hans tjejkompisar kommer att ha. De är ju allihop barn 😊

      Radera