söndag 22 maj 2016

Ett Foto I Timmen

Idag är det så åter dags för efit.

Runt sju
fotograferar jag perennrabatten på framsidan medan Cosmos spatserar runt i trädgården.

Runt åtta
äts här gröt till frukost. Utanför fönstret blommar äppelträdet så fint. Hackspetten har precis försett sig med lite nötter och en svartvit flugsnappare mellanlandar på garagetaket.

På bänken ligger årets första skörd, inplockad nu på morgonen.

Runt nio
har maken åkt till golfbanan. Här hemma väljer vi ut bilder, klipper och klistrar i barnets bok.

Runt tio
är vi ute. Fullt ös, det finns så mycket att stå i...
 Runt elva
säger jag att det snart är dags att gå in och laga mat, men får snabbt veta att bara mamma ska gå in och att barnet jobbar med jordgubbarna. Uhum...
Vi har i allafall fixat i jordgubbslandet, än om det inte är riktigt klart.
 Runt tolv
söver jag den som ska sova middag. När jag kommer ner har Cosmoshunden också gått och lagt sig :)


Runt ett
turas de om att tvätta varandra. Samtidigt hörs små fotsteg från ovanvåningen. Lilleman har vaknat.

Runt två
äter vi mellis under äppelträden.

Runt tre
går vi på promenad och jag tänker på sådant som att vi nog borde vaccinera oss mot tbe...
 Runt fyra
har maken kommit hem och tvättar av bilen. I morgon ska den lämnas in på verkstad så att vi slipper körförbud om några veckor.
 Runt fem
städar vi ihop ute och går marsch in i duschen när vi kommer in. Ingen bild.

Runt sex
tittar vi på ett av favoritprogrammen -Djur med Julia.


Runt sju
tittar jag igenom det där pappret om graviditetspenning som min chef ska fylla i i morgon.

Runt åtta
har jag som just plockat in årets första bukett från trädgården. Lite spretig, men en riktig liten bukett.

Det får vara nog för idag. Nu ska jag spana på sådant som tågtider och ladda för en tidig morgon i morgon.

18 kommentarer:

  1. Men oj, har ni skördat redan! Var har ni haft gurkorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De står än så länge i vardagsrumsfönstren och har verkligen växt sig alldeles för stora för att vara där. Jag lääängtar efter att kunna flytta ut dem! I år har vi tre plantor eftersom vi var så himla nöjda med den vi hade förra året. Små gurkor, men till för att ätas färska, även om det förstås går att lägga in dem också.

      Radera
  2. Ååh, rädisor är sååå gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättegott. Maken är lite skeptisk, men idag åt barnet det för första gången (tror jag) och de gick hem hos honom också :)

      Radera
    2. Rädisor är nåt av det godaste jag vet. Som de är bara, som godis. :-)

      Radera
  3. Djupt imponerad över skörden! Jag har bara kommit så långt att jag gårr runt trädgårdslandet och tänkt: snart så!

    Men EFIT kom jag mig för med idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju väldigt mycket som inte alls kommit så långt än också. Gurkorna tog sig väldigt fort i år... Jag får nog sätta dem lite senare nästa säsong. Rädisorna däremot brukar gå att skörda tidigt. De sår man ju nya hela sommaren.

      Radera
  4. Men så fina gurkor!
    Älskar äppelträdens blomning, tycker det är lika vackert som körsbärsträdens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättefint. Men oj så fort de blommar över! Vårt plommonträd blommade över på bara ett par dagar och nu såg jag att det regnar kronblad från äppelträden.

      Radera
  5. Skönt med hjälp i jordgubbslandet... Även mina fyrmeningar har varit trötta idag, fast vi har haft sådär 25 grader varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev ju det här också framåt kvällen. Jag föredrar när det är lite svalare...

      Radera
  6. Oj vad tidig skörd. Länge innan mina plantor ger något alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomaterna har långt kvar. Det är bara gurkplantorna som skenade iväg. Rädisorna sår jag direkt ute tidigt på våren och de brukar komma fort.

      Radera
  7. Men åh vilken härlig dag! Jättefina bilder. Och vilka fina fyrbeningar ni har! :)

    SvaraRadera
  8. Men så härligt med egen skörd och mysigt med fika ute. :)

    SvaraRadera
  9. Kikar in på din EFIT dag

    SvaraRadera
  10. Åh mellis under äppelträden, så mysigt! Underbart med en liten hjälpreda :)

    SvaraRadera