onsdag 25 maj 2016

Att skydda barnen mot solen

1177 är många föräldrars guide. Hur ska man göra vid ögoninflammation? Ojoj, jag tror att mitt barn kanske har svinkoppor, hur botar jag det? Nä nu verkar hen ha ont i örat, jag kikar på 1177.

Men när gäller solråd, då tas 1177 inte alls på samma allvar:
  • Använd i första hand kläder och solhatt som solskydd (bäst är långärmad t-shirt och byxor med långa ben).
  • Använd solkräm till de delar av kroppen som inte täcks med kläder.
  • Undvik direkt solljus mellan klockan 11 och 15.
WHO poängterar att solkräm inte ska ersätta kläder utan bara vara ett komplement för de kroppsdelar som inte kan skyddas. Det används ofta i ett för tunt lager, försvinner fortare och behöver strykas på ett nytt lager minst varannan timme eller direkt efter bad (på förskola finns ingen möjlighet att förnya solkrämen på alla barn varannan timme).
Både who och 1177 trycker på att barns hud är extra känslig och WHO pekar också tydligt på sambanden mellan barn som utsatts för sol och människor som i vuxen ålder drabbas av hudcancer.
På öppna förskolan sitter det en stor plansch tryckt av landstinget i samarbete med cancerfonden med ovan nämnda råd.

"Ja, men det ser ju så härligt ut med barn som springer i shorts och t-shirt. "
"Vi kan ju inte täcka det stackars barnet med kläder hela sommaren."
"Barn har lekt i solen i alla tider."

Absolut, det ser härligt ut att knappt behöva kläder och bara kunna springa ut. Men är det verkligen "stackars barn" att skydda det mot uv-strålningen med kläder? Är tunna täckande kläder varmare än t-shirt och shorts?
Och barn har lekt i solen i alla tider, men uv-strålningen är starkare nu och kunskapen dessutom större. Är det ett friskhetstecken med färg på barnet (att huden färgas, brun eller röd, beror på att den måste bearbeta uv-strålningen)?

Jag vet inte, det är svårt att bryta något så implementerat som härliga sommardagar i lite kläder.
Det är bara att gå förbi en förskolegård eller gå till en lekpark för att se att majoriteten av alla barn ännu bär kortärmat och/eller kortbent i solgasset. Några bär hellångt. Positivt är väl kanske ändå att de allra flesta barn bär solhatt och att solskyddskräm har blivit en självklarhet för många.


Jag både inser och anser att man inte kan skydda barnen mot allt. Men jag tycker inte att det är en stor sak att skydda mot sådant som man så uppenbart vet är skadligt.  Så småningom måste de lära sig att ta ansvar själva, men fram till dess bestämmer mamma eller pappa att man ser sig för innan man går över gatan, att man inte får bada ensam eller gå ut på för djupt vatten, att man inte går ut barfota om vintern och kanske också att man skyddar sig mot solen. 
Vi försöker klä barnet i tunna långärmade skjortor, leggings eller shorts som i alla fall går ner över knäna samt solhatt eller solkeps. Och vi smörjer med eco cosmetics solskyddskräm för barn.  Om solkrämer skrev jag för ungefär ett år sedan.

Det är förstås ingen garanti. Och nej, man kan aldrig veta -kunskap idag kan se annorlunda ut i morgon. Så länge använder vi dagens kunskap, kämpar för att överbrygga gamla invanda mönster och försöker göra det vi tror är bäst för vårt barn. I dagsläget har jag svårt att motivera varför jag skulle klä honom i linne och korta shorts för en solig dags utelek...
Förra årets inlägg om solskydd finns här.

Och jo, jag vet att jag är jobbig. Men barn råkar vara ett intresse, kanske alldeles särskilt för att det faktiskt är vi vuxna som bär ansvaret för deras framtida förutsättningar. Därför läser jag så mycket jag hinner och kommer över. Och diskuterar mer än gärna. Värderar och omvärderar. 
Sån är jag :)

#Blogg100
Dag 86

8 kommentarer:

  1. Tack för stöd i frågan. Har haft lite diskussioner med arbetskamrater och har nu fått lite välbehövligt vatten på min kvarn :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående kläder eller skugga? Det är sååå djupt rotat, det här med sommarbarn och så lite kläder som möjligt. Jag håller förstås också med om att det ser jättehärligt ut, förmodligen mest för att jag förknippar det med någon form av idyllisk bild av sommar ☺️

      Radera
  2. Sprang in på Lindex och HM igår och lyckades efter långt letande hitta en långärmad skjorta på varje butik. Gick inte att finna på tjejavdelningen utan det fick bli luftiga skjortor på killavdelningen. På tjejavdelningen var de fåtal tunikor som fanns alltför korta eller för tighta. Nu håller jag tummarna för loppisen till helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lindex brukar vara rätt bra när det gäller skjortor. Däremot har jag nog nästan gett upp dem när det gäller andra kläder -lite gladare färger eller motiv finns oftast bara på flickavdelningen, men där har plaggen, som du skriver, ingen lekvänlig passform.
      Skjortor brukar kunna gå att få till ett mycket bra pris på Tradera. Noah har ett gäng pop-skjortor, samtliga köpta där 😊 Synd att tunikorna var för tighta -det är ju annars också ett himla bra plagg.
      Själv hoppas jag på att snubbla över ett billigt Pippihus i helgen 😬

      Radera
  3. Det har handlat om huruvida vi ska smörja barnen på eftermiddagen. Vissa har trott att det räcker med skyddet från morgonsmörjningen och vi har diskuterat hur länge det egentligen räcker. Men det stod ju bra i WHOs information. Sen har jag tjatat om att de ska ha keps och solhatt, även om de blir svettiga under. Har även försökt lansera att vi ska vara inne efter lunch och fram till mellanmål de soligaste dagarna, men där har jag gått bet ��.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ, det trodde jag var självklart överallt, det att man smörjer barnen efter lunch! Så har det varit på alla ställen både där jag vickat och fast anställning...
      Solhatt eller keps trodde jag också var en självklarhet. Det har vi gått ut med i brev, satt upp lappar om och dessutom pratat med de föräldrar som glömt.
      Där jag jobbar nu får de större barnen gå ut efter läsvilan, men vi går in och äter mellis. Jag tycker personligen att man visst kan vara ute precis hela dagen, men att det är viktigt med skugga och det fungerar förstås inte på förskolan där det är många barn.

      Radera
  4. Inte är du jobbig! Det här med sol och barn behöver lyftas - ofta! Vi försöker skydda Alex med solhatt och solkräm 50 hela sommaren. Enda gången han egentligen blivit lite solbrun var när vi var på Rhodos förra sommaren. Men de flesta andra barn är ju pepparkaksbruna i jämförelse med honom i slutet av sommaren. Tänker att då vet man att man gjort ett rätt bra jobb när ens barn är blekast. ;-) Inte ens på Rhodos blev han röd för vi skyddade frenetiskt med UV-dräkt, UV-mössa, solkräm och SKUGGA. Tyvärr är man ju inte lika rädd om sig själv (inte för att jag ens sett att det finns UV-dräkter för vuxna, men det finns kanske?). :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag har aldrig sett någon, men barns hud är ju mycket känsligare... Fast vi är noga med att smörja in oss också och jag störs faktiskt en liten aning av alla som lägger ut bilder på sig själva, alldeles brända, med bildtexter som "hoppsan, i år igen" och dylikt. Vad sänder det för signaler...

      Radera