söndag 29 maj 2016

Att ha en kompis på besök

Så kan man ha en sån himla tur att man får en treåring till låns ett par timmar på eftermiddagen.
Vårt barn blir alldeles till sig när han får veta att vi ska vara barnvakter åt Theodor en stund och som det leks. Kanske tycker treåringen emellanåt att den där kompisen som snart blir två är aningen jobbig.
Två år är en... intressant ålder.
Socialt samspel som ska vidareutvecklas, lekkoder att begripa, en växande egen vilja att balansera och så det där språket som erövras bit för bit varje dag.

Mamman tycker i alla fall att det är lite fascinerande att lyssna på dem. Plötsligt uttrycker sig vårt barn i flerordsmeningar, på ett sätt som han absolut inte gör när han leker med kompisar som ännu inte pratar så mycket. "Vänta Tedo. Måtte fjåga pappa öppna gjinden." Och mamman häpnar och tänker att det där måste skrivas ner ;)
Spännande att se någon annan än pappan leka med duplot!
Picknick i ateljén :)

4 kommentarer:

  1. Det är ju så fantastiskt roligt att se dem i samspel med andra barn :)
    För övrigt tror jag att sniglarna har börjat kläckas, hittar tre-fyra stycken för varje nytt steg jag tar i trädgården nu efter regnet :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, vi har massor av sniglar i trädgården. Jag går en mordisk vända mest varje kväll och konstaterar att fler snigelfällor behövs. Än så länge har det iaf funkat med takpappen på pallkragarna...

      Radera
  2. Det var verkligen en flerordsmening! Hoppas tanken blev till skrift även på annat ställe än här. Tänk om jag varit flitig med pennan ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samlar på mig anteckningar nu, men sållar rätt friskt när det så småningom ska in i hans fotobok. Små framsteg är nog egentligen roligast för mamman och just språkutvecklingen är förvisso fantastisk, men inte särskilt unik. Själv saknar jag ju inte ett dugg att du inte skrivit ner mer.

      Radera