torsdag 14 april 2016

Ljuvlig vårvärme

Så kom en massa ljuvliga vårdagar när man kan sitta ute i solen och ha det hur bra som helst.
När sonen kan springa runt på gräsmattan i bara tröja och mjukisbyxor och sina nya skor.
Och Cosmos ligger på gräsmattan eller går och betar och njuter av livet.
Och det doftar vår och grönska!

I vår trädgård har vi minst två olika sorters scillor.


Tre sorter, trodde jag länge, men visst är det här en porslinshyacint?

Och forsythian blommar ännu för fullt.

Både röda och gula gullvivor...

Och små fläckar av vårlök här och var i gräsmattan.

Krokusen på framsidan är överblommad, men i stentrolleland blommar det ännu för fullt. Tur att jag satte så många. Rådjuren knipsade ju ett rejält gäng, men de här har kommit efteråt och -peppar, peppar- ännu fått vara.
Och så fåglarna som kvittrar från tidig morgon till sen kväll.
Det här kan vara en favoritårstid.

Blogg100
Dag 45

8 kommentarer:

  1. Helt klart tidigare i hos er än här. Härliga blombilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar nosen vid vårlöken! ;)

      Radera
    2. Fast din rabarber har kommit längre...
      Cosmos vill gärna vara där matten är och tycker att det är toppen när jag hukar runt i trädgården :D

      Radera
  2. Älskar din blogg, nu kan jag berätta för Molly vad den blå blomman och den gula blomman heter. Det växer fullt av dem här ute i parken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja de är mycket vanliga vårblommor ;)

      Radera
  3. Tror den vita är Scilla mischtschenkoana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju vad jag trodde länge, men Scillan har utspärrade ståndare. Det har inte den här och därför gissar jag nu istället på porslinshyacint. De två ska nämligen vara väldigt lika, men skiljs åt genom att titta på just ståndarna.

      Radera
    2. Nog ingen tvekan om att det är porslinshyacint. Blev nyfiken och kom fram till samma resultat som du.

      Radera