måndag 18 april 2016

Kojbygge

Det blev en riktig regnväderseftermiddag och efter flera mystimmar inne insåg vi att det inte var någon direkt idé att vänta på att det skulle sluta regna.
Bakom huset har vi ett trädstråk men går man nedför gatan kommer man till en lite större skog (absolut ingen storskog dock). Här i gamla folkets park blommar det så fint nu på vårkanten.

Maken uppvisade oanade talanger och renoverade en rasad trädkoja. Det hämtades nya pinnar och plockades mera granris...

...och resultatet blev minsann inte så dumt. Jag fick flashbacks till min egen barndom när min bror och jag gärna byggde just den här typen av kojor.

Lite läskigt att krypa in till att börja med, men efter att väl ha gjort en visit där inne blev det många fler :)
Turens viktigaste blev dock inte kojbygget utan att vi hittade en snigel.
Spännande tyckte barnet.
Mamman däremot kände sig bums lätt stressad över att trädgården måste snigelprepareras. I år ska jag minsann vara på dem från början... tänker jag.

5 kommentarer:

  1. Härlig vitsippsbacke!
    Har bild på er när ni sitter i kojöppningen.
    Precis så såg kojan ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skogen vid lekparken.
      Tänk vad man kan göra med några pinnar och lite (mycket) granris :)

      Radera
    2. Skickar bilden på dig och brorsan!

      Radera
  2. Älskade att bygga sådana där kojor när jag var liten (eller yngre ska en kanske säga...). Till päronens förtret var det inte allt för ovanligt att jag drog hem både gran- och björkris till kojbygget.

    Lycka till i kampen mot sniglarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade husvagnen i storskogen, så inget behövde släpas hem :)
      Förra året plockades mellan tre- och fyrahundra sniglar så gott som varje kväll. Mina ölfällor hjälpte föga... I år blir det både gift och barriärer!

      Radera