fredag 1 april 2016

Det här med att köpa barnskor

Vi är ju faktiskt rätt bra på att köpa begagnade kläder... än om det är svårare nu när barnet är större. Tidigare barn har ofta använt kläderna en längre tid och därmed hunnit slita rätt bra på dem. Det gäller att hålla ögonen öppna efter fynd.
När det gäller skor däremot har jag gått på allt som sägs om vikten av att de passar och att de inte är snedbelastade sedan tidigare. Tradera och bytardagar går därför bort helt -jag vill kunna prova skorna på barnets fötter och mäta ordentligt.
Därför har familjens yngste medlem den klart största skobudgeten. Alldeles särskilt eftersom vissa små barn har en tendens att ha fötter som växer så att det nästan syns. Dessutom tycker jag att det är särdeles svårt att hitta skor som sitter riktigt bra. Och som ändå är av skaplig kvalitet... jag känner dessutom inte att batterier i skorna är något jag fastnat för -alltså gick alla blinkskorna på skokanonen bort, även om det var de som fascinerade barnet mest...
Och till slut hamnade vi ändå på Kavat. Som, hur man än vrider och vänder på det, har de absolut mest funktionella skorna till en oslagbar kvalitet. Dessutom har de en fantastisk service i sin fabriksbutik.
Så... nu gör det inget om fötterna inte växer så mycket på ett tag...

1 kommentar: