måndag 21 mars 2016

Vår i trädgården

Jag älskar våren!
Jag blir glad i hela kroppen när alla fåglarna kvittrar för fullt, att skatorna flyger med pinnar i munnen och småfåglarna hämtar mossa från vår gräsmatta.
Jag gläds åt att svanar och kanadagäss passerar ovanför oss och jag känner mig på riktigt lycklig över koltrasten som sjunger -koltrastsång kan vara bland det finaste jag vet.
Jag känner mig så mycket piggare när jag slår upp ögonen och ljuset sipprar in bakom rullgardinen och jag tycker att det är skönt när man kan ställa upp fönstren och vädra ur vinterluften ordentligt.
Och surret från en humla som flyger förbi. Den första nässelfjärilen.
Sitta i söderläge och känna solen värma.

Men blickar man hastigt ut över landskapet, denna tidiga vår, då är det i sanning inte mycket att hurra för. Vår trädgård är mer lera än gräsmatta och det ser generellt verkligen rätt dött och visset ut. Brunt.
Det är då man får gå fram, kika lite närmare.
På krokusar som lyser upp så fint.
 Och vintergäck -varje år säger jag att till nästa år ska jag sätta fler lökar till vintergäck och snödroppar...
 De lila krokusarna som är så vackra.
 Den alltför tidiga gullvivan som tappert kämpar.
 Överallt en massa scilla på väg upp. I år kan de inte ta över i rosenrabatten. Där ligger numera en tät markduk.
 Och så tusenskönorna som vi tycks ha i stort sett året runt.

Vår och höst, det är nog mina favoritårstider!
(jag gillar förvisso sommar och vinter också, men skulle kunna tänka mig dem i betydligt kortare perioder ;)

2 kommentarer:

  1. Vi har en liten syréndunge, den kan bli ett litet hav av blå scilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade hur mycket scilla som helst förra året. Det är egentligen jättefint, men när det tog över hela min grusbelagda rosenrabatt var jag mindre lycklig. Fint när det blommade förvisso, men ack att rensa bort sedan...

      Radera