söndag 6 mars 2016

Godispåsens storlek

Under ett par års tid var jag inte det minsta sugen på smågodis, men så var det den där barnvaktshelgen och barnen satt med varsin liten påse och tja... tant blev visst lite sugen. Så nu har vi här hemma infört mello-karra.

Jag är så glad att de har börjat med små godispåsar i butikerna igen. Det ryms liksom alldeles lagom mycket i en liten vit med prickar på -både till mamman, men säkert också till alla barn.
De gigantiskt stora påsarna är förstås ett försäljningsknep och jag är alldeles säker på att det är ett lyckosamt sådant. Förra veckan var de små slut och maken skulle försöka måtta ungefär hur mycket vi brukar köpa. Lite sådär i botten på stora påsen... tyckte han. Det visade sig ändå bli dubbelt så mycket som vanligt.

Egentligen, för lördagsgodisköpande barn, borde det gamla kiosksystemet vara det bästa. Ni vet det där man fick peka och den som stod i kassan plockade ner bitar i en påse.  Det gällde att räkna så att den där slanten man hade räckte. Finns det kvar sådana kiosker eller är de helt utdöda?


Blogg100
Dag 6

2 kommentarer:

  1. Tyvärr tror jag de är helt utdöda. Kanske finns någon kvar i gamla stadsdelar som även är som ett museum, typ Gamla Linköping och Skansen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på sådana ställen kan jag tänka mig att det finns. Det var väl iofs inte sååå vanligt när jag var barn heller, men det fanns ändå.

      Radera