tisdag 8 mars 2016

Polentagröt

När jag var barn åt vi havregrynsgröt till frukost. I skolan serverades risgrynsgröt med saftsoppa. På fritids åt vi mannagrynsgröt (med massor av klumpar) till mellis.
Jag tror att nästan alla svenska barn någon gång ätit de här tre grötsorterna.

Havregrynsgröt är en av de få saker jag knappt förmår mig svälja. Risgrynsgröt tar ju så hiskeligt lång tid att göra (nej, snabbvarianten är ingen höjdare och innehållsförteckningen i färdiggröten stoppar den som försöker vara det minsta nyttig). Mannagrynsgröt åt vi rätt ofta tills jag slutade med gluten.

Och så, igår, upptäckte jag polentagröten! Varför i hela fridens namn har jag inte gjort den tidigare??
Blogg100
Dag8

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja lite likt mannagrynsgröt, men ändå inte. För mig som verkligen saknat mannagrynsgröten är det här ett toppenalternativ.

      Radera
  2. Jag älskar havregrynsgröt. Brukar riva ner ett äpple och ha i lite kardemumma ibland för att variera smaken.

    Vi brukade göra chokladpudding av mannagrynsgröt. Först kokade vi vanlig choklad fast med lite extra salt i, sedan vispade vi ner mannagrynen. Blev väldigt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den chokladpuddingen var verkligen en variant jag inte hört om tidigare...
      Är inte helt säker på att det lät så supergott ;)

      Radera
    2. Smaken är som röven.

      Klöven ;-)

      Radera
  3. Havregrynsgröt är det godaste jag vet i grötväg! Kornmjölsgröt också; den gjorde min pappa till frukost, med lingonsylt till.
    Mannagrynsgröt är absolut det slemmigaste :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja smaken är som baken. Jag har verkligen försökt att tycka om havregrynsgröt. Det är ju både billigt och enkelt, men nä, det går inte.
      Kornmjölsgröt har jag aldrig provat.

      Radera
  4. Polentagröt är så jättegott tycker jag! Den liknar mannagröt men smakar mycket mer. Det är också jättegott med polenta så som italienarna gör den. Då kokar man gröten på vatten bara, och så kan man antingen äta den varm med riven ost, eller så låter man den svalna och så skär man skivor som man kan steka eller grilla i ugnen. Man kan också byta ut en del av vattnet mot krossade tomater, och jag har ofta lite hackade örter i precis när den är färdig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det går att göra så mycket olika saker! Jag visste knappt att det fanns något som hette polenta fram till för några veckor sedan. Gröten kokad på vatten har jag förstått att många föräldrar gör till sina bebisar som alternativ till köpegröten... konstigt att jag missade det när sonen var bebis och jag googlade hej vilt.
      Krossade tomater och örter måste provas, tack för tips!

      Radera
    2. Proportionerna för att koka gröt som ska svalna och bli skivbar: 1 del polentagryn till 3 delar vatten. Koka under omrörning till dess att gröten är så tjock att den inte flyter ut till sidorna igen om man föser in den i mitten med sleven.

      Radera