torsdag 10 mars 2016

Nu äntligen är fröna i jorden

I år har jag verkligen komprimerat förkultiveringen och räknar kallt med att det kommer att gro i samtliga små krukor. Jag känner som liksom på mig att i det fönstret med lååång fönsterbräda där allt brukar stå, skulle de leva lite farligt. Pinnar, plast, prassliga krukor och lock kan vara förfärligt spännande... tänker jag.
Nu når förvisso barnet upp till alla fönsterbrädor, men den här är i alla fall i normalhöjd...
Idag har jag satt blomkål, stockros, paprika, tre sorters tomat (Vilma, Tiny Tim och Supersweet), gurka och chili.

I april ska jag dessutom peta ner ett par squash och någon pumpa. Och så har jag ju gurkmelonen som jag fick av Pontus när vi var barnvakter. Den har tyvärr farit lite illa, men återhämtar sig med lite tur...

Direktsådd sedan blir rödbeta, smultron, rädisa, purjolök, sockerbönor, frilandsgurka och spenat.
Och så ska det sättas lite potatis.

Ja och så astrar, krasse och en ettårig sommarmix -den sistnämnda bara på prov.
Säkert blir det några färdiga smultronplantor i smultronkrukan också. Och så ska fyra örter (persilja, timjan, gräslök och ytterligare någon) ner i  mitten av Stentrolleland, men det är kanske något jag kan önska mig i födelsedagspresent så småningom.

Wii, jag vet att jag är lite sent ute, men nu känns det toppen och supervårigt att ha fått ner frön i jorden!

Blogg100
Dag 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar