lördag 12 mars 2016

Melodifestivalen -final

I kväll minsann, går den svenska finalen. Jag känner mig ytterst tveksam till om någon av låtarna har någon chans i Europa och har faktiskt ingen självklar favorit.
Däremot är det ett antal låtar jag verkligen hoppas inte vinner. Barnfavoriterna Samir & Viktor till exempel. För nä, jag tror inte att deras låt är en Europavinnare.

Har också precis upptäckte att man måste hålla sig vaken till typ halv elva. Kommer det kommentarer härifrån gällande vinnaren, ja då kan jag garantera att de är skrivna på paddan från sängen.
Ja och så ska jag spana i publiken. Där sitter visst både kusinen och föräldragruppsföräldrar och ett antal andra bekantingar.

Såå... är ni redo? För nu kööör vi!

William Spetz, nitton år. Den absolut bästa programledaren i årets omgång. Gina och han är en riktigt bra kombination!

1. Panetoz – ”Håll om mig hårt”
Haha, det är ett skönt gäng. Faktiskt skulle jag inte skämmas över att skicka dem till stora finalen. Än om jag absolut inte tror att de har någon chans där.

2. Lisa Ajax – ”My Heart Wants Me Dead”
Nä, jag tycker nog att den är rätt tråkig. Inte dålig. Men inte speciell.
Fast jag gillar skärningen på klänningen. Även om jag gärna hade haft den längre. Och utan paljetter ;)

3. David Lindgren – “We are Your Tomorrow”
Jo, men lite tufft där med ljusstrålarna i början och lite kul att han tränat in dansen. Synd att låten är så himla tråkig!

4. SaRaha – “Kizunguzungu”
Jag tror ju tyvärr inte att den här låten går hem i Europa. Men jag har verkligen fastnat för den. Och de glada dansarna. Jag tycker om när folk är glada :D

5. Oscar Zia – “Human”
Om det hade gått att spola hade jag nog gjort det...
Trots, eller kanske på grund av att (?), den har spelats en hel del på radio.

6. Ace Wilder – “Don’t Worry”
Ytterligare ett bidrag där showen är bättre än låten...

Sämsta mellaninslaget ever!

7. Robin Bengtsson – “Constellation Prize”
Det här var faktiskt bättre än jag mindes det.

8. Molly Sandén – “Youniverse”
På något vis har jag liksom ännu högre förväntningar när det gäller Molly. Det sticker inte ut tillräckligt ikväll.

9. Boris René – “Put Your Love on Me”
Det måste vara något fel på mig. Jag ser bara hon som åmar sig. Det synd för han har ju en rätt skön stil... Låten? Jag glömde att lyssna. Den här gången också.

10. Frans – “If I Were Sorry”
Det går nog bra för Frans. Alla verkar älska honom. Jag. Förstår. Inte.

11. Wiktoria – “Save Me”
Det här är en show som håller, även om Wiktoria själv kanske inte står för den. Däremot stärker hon den med en faktiskt helt skaplig låt. Jag tror inte att hon har en chans ikväll, men hängde det på mig skulle hon ligga rätt bra till.

12. Samir och Viktor – “Bada nakna”
Undrar om den här hade varit lika populär om den varit med i deltävling tre eller fyra.
Men de bjuder i alla fall på sig själva och jag tänker att de är rätt härliga, grabbarna :)  
(fast tänk om det varit tjejer som slitit av sig allt utom trosorna...)

12 kommentarer:

  1. Hoppas på ett under och att det blir Panetoz eller Wiktoria som vinner ikväll, men det känns som det är klart att Frans vinner redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är oväntat överens den här gången ;)

      Radera
    2. Efter att bara har lyssnat till låtarna och inte sett påTV så blir det nr 4. SaRaha – “Kizunguzungu” som jag gillar bäst.
      Mollys låt var skittråkig att bara lyssna på.

      Radera
    3. Ja jag är ju också rätt förtjust i henne. Fast ikväll tror jag inte att hon har någon chans.

      Radera
  2. Här har vi en självklar favorit. .. heja Samir och Viktor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag :D

      Radera
    2. Isabelle och hennes kompis på förskolan har kommit på en lösning. De har en låtsasvärld och där vann Samir och Viktor... underbara ungar :)

      Radera
    3. Haha, ja varför krångla till det?! Fast i min låtsasvärld är det högst tveksamt om just Samir och Viktor är vinnarna :D

      Radera
  3. Och jag valde Frans, inte för att han är från Ystad, utan för att han var den ende som stack ut. Jag spyr snart åt allt laser och sprattel :)
    Men ...., låten som fastnat i mitt huvud, det är den som Elin Vimefall hejade på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte verkligen verkligen inte att hans låt var bra, men vi var tydligen en mindre skara med den åsikten ;)

      Radera
  4. Höll egentligen inte på någon men gillar SaRaha. Vaknade trots detta imorse med "vi ska bada nakna ..." i huvudet trots att jag tycker den är riktigt usel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha en favorit, men tyckte inte att det fanns någon solklar i år. Haha, "Bada nakna" är bestämt en sådan som fastnar vare sig man vill det eller inte :)

      Radera