söndag 13 mars 2016

Det här med länen -jag förstår inte

Jag känner mig på riktigt ganska osmart, för jag förstår inte varför 27 län eventuellt ska bli sex? Vad vinner vi, rent konkret, på att slå i hop Örebro, Gävleborg, Uppsala, Västmanland, Dalarna och Södermanland? Vilka blir vinnarna och vilka blir förlorarna? Var finns vettig information? Än så länge har jag bara hittat spekulationer från journalister eller lokala politiker.

Jag kan i nuläget varken säga att jag är för eller emot förslaget, eftersom jag uppenbarligen måste ha missat något...
Upplys mig gärna!

Bilden har alls inget med texten att göra. Det känns bara så trist med bildlösa inlägg...


Blogg100
Dag 13

3 kommentarer:

  1. För Norrlands del (som kommer att utgöra en yta större än halva Sverige) så är jag övertygad om att det är till en stor nackdel. Jag tror på beslut som fattas så regional som möjligt, och denna sammanslagning tror jag INTE gagnar detta! SKITFÖRSLAG!!! Jag vill att Jämtlands län skall få mer att råda över. Inte mindre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men det är just det. Ingen jag pratat med tycker att det låter vettigt (absolut inte jag heller). Men jag gissar att det måste finnas bra argument för att lägga fram ett sådant förslag. Har svårt att tro att någon kommit på idén för skojs skull. Även om nackdelarna med en sammanslagning väger tyngre måste det funnits ett någorlunda vettigt syfte. Jag skulle vilja att de som lagt förslaget kliver fram och ger en bra motivering. Först då känner jag att jag verkligen kan ta ställning på riktigt (det ställningstagande jag gjort nu baseras liksom mest på antagande och ... vill jag tro... sunt förnuft ;) ).

      Radera
  2. Är det kanske för att det ska bli billigare och för att många mindre landsting och kommuner där få personer betalar skatt, har svårt att få till service mm, typ vägunderhåll mm? (Spekulationer)

    SvaraRadera