torsdag 3 mars 2016

Den där reaktionen... genus på 10-talet.

Jag vet att det kanske är en petitess i sammanhanget, men jag kan inte riktigt släppa det.
I höstas läste jag en kurs innehållande en del litteratur om genuspedagogik. Jag ställde mig mycket kritisk bland annat till observationer från bb, där pojkar och flickor visats bemötas på helt olika sätt. Inte i dagens Sverige, det kan väl ändå inte vara vanligt redan när barnen är så pyttesmå, menade jag.
Efter reportrarnas reaktion... tja, jag är inte lika säker längre.

Titta här.

4 kommentarer:

  1. Men läste du fotografens egen kommentar? Han som tjoade mest? Han hade slagit vad med sin fru om att det var en pojke, och blev så himla glad att han vann...han hade jublat om det blivit en flicka om det var det han hade gissat.

    SvaraRadera
  2. Fast i övrigt är jag övertygad om att det fortfarande är skillnad. Det är det i alla fall i min ålder. Plura och Ascberg och GW m.fl. skryter hejdlöst om hur mycket de har supit och hur många one night stands de har haft. Täbk dig att jag (lika gammal som Plura) skulle sitta i tv och skryta om hur många karlar jag har haft och hur full jag varit... Tänk tanken, så förstår du vilken enorm skillnad det fortfarande är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hade missat fotografens kommentar. Skönt med en nyansering.
      För övrigt kan jag tänka mig en kvinna i din ålder skryta om såväl antal karlar som antal supar... Kan dock inte tänka mig dig ;)) Men jag vet att vi har mycket att jobba med och att det börjar redan i förskoleålder. Titta bara på motiven på kläderna. Flickor ska vara söta och pojkar tuffa. Och ärligt talat, det är ofta pojkar leker vildast lekar och som slåss. Forskares observationer av pedagogers (omedvetna) behandling av barnen är både skrämmande och intressanta. De allra flesta TROR ju att de behandlar barnen som individer snarare än efter kön...

      Radera
  3. ...och jag säger "lilla gumman" och "stora killen" till småkottar, under året, trots att jag... Det är inte bara!

    SvaraRadera