söndag 6 mars 2016

Bloggerskan Dagny

Nä, jag såg inte Skavlan i fredags. Men efter att ha läst om den här fantastiska Dagny, snart 104 år, på bloggar och facebook kände jag mig tvungen att titta på den delen av programmet där hon var med. Sedan var jag förstås tvungen att kika på hennes blogg också.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är häftigt att man kan ha hälsan såpass i behåll vid den åldern. 104 år! På egen hand åker hon tåg, hanterar tågbyten och verkar synnerligen aktiv i olika sammanhang. Hon var på plats på cancergalan och hon tycker att det hör till allmänbildningen att se på melodifestivalen även om hon inte är så förtjust i "sådan där popmusik" som hon skriver på bloggen.

Jag tänker att hon på sätt och vis verkligen är en inspiration. Livet är inte slut efter åttio. Det kan vara det. Men man kan också komma starkt när man är... hundra. Som Dagny. Som började blogga som hundraåring. Inte pigg som en tjugoåring. Utger sig heller inte för att vara det. Men med erfarenhet som få och med en humor att avundas.

8 kommentarer:

  1. Visst är hon häftig Dagny! Med humorn i behåll dessutom, väldigt snabb i repliken! Ett sant föredöme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Och vad fantastiskt att få vara vid så god vigör vid den åldern!

      Radera
  2. Jag hörde också att det var en kvinna med som pratade om att hon varit aktiv i en terroristcell, samt att hon skrivit en bok om upplevelsen. Måste spana in detta avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag missat. Jag spolade fram direkt till Dagny för att se vad alla pratade om :)

      Radera
  3. Det var ett spännande avsnitt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg ju då inte hela avsnittet utan bara slutet. Kanske borde jag kika på hela...

      Radera
  4. Ja hon är en härlig dam. Jag såg dokumentären med henne som gick ifjol och blev hoppfull inför framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dokumentären skulle jag gärna se. Hoppas att den går i repris...

      Radera