fredag 11 mars 2016

Blåsippan ute i backen står!

Kallt som skrutt på morgonen, men strålande sol som på eftermiddagen värmde härligt. 
Kanske kanske... tänkte jag. Men väl framme byttes barnets gummistövlar snabbt till vinterskor.
 Det var som liksom vinter igen, därute vid ekängen.
 Men skam den som ger upp. I solsluttning, efter idogt letande, hittade jag en liten som letat sig upp bland löven. Jag vet ju precis var de brukar dyka upp, de där allra första. I år är det lite senare än -14 och -15.
Nä, det är ingen metrologisk vår än. Det var som sagt sex minusgrader i morse.
Men för mig är det vår när första blåsippan har dykt upp!

6 kommentarer:

  1. Härligt med vårtecken. Och jag som trodde du hittat den i skogsstråket där hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, där lyser de med sin frånvaro... men blir det samma väder i helgen borde de kika fram. Förra året upptäckte jag dem ju i skogsstråket och Trystorp samma dag.

      Radera
  2. Det var bra jobbat! Här känns våren ännu långt bort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du såg ju på de andra bilderna att våren kändes rätt långt borta där också... men på en liten plätt hade en liten sippa orkat fram :)

      Radera
  3. Vi har räfsat i slänten och där finns det många blåsippe-plantor, men ingen som blommar ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är samma hos oss. Och ute i Trystorp var ju marken snötäckt. Jag finkammade hela slänten och höll så när på att ge upp när jag upptäckte den här lilla blå tveksamt kika fram mellan löven. Oj så glad jag blev :))

      Radera