tisdag 9 februari 2016

Pelargonbeskärningsdags

I början av februari är det dags att beskära pelargoner. Till saken hör att jag brukar tycka att pelargonerna ser så risiga ut i mina fönster att de sällan får stå kvar en hel vinter. Och det här med vinterförvaring, nä det har som sällan blivit riktigt av.
Men i år har jag fyra pelargoner som stått framme i söderfönster och skött sig riktigt fint. Två av dem blir beskurna och små sticklingar får komma i jord.

 Men de två Madeleine-pelargonerna har jag inte hjärta att beskära, de ser ju faktiskt rätt fina ut ändå...
Nu ska de beskurna krakarna få återhämta sig från chocken några veckor och sedan ska alla fyra få större krukor och ny fin jord att breda ut sina rötter i.

2 kommentarer:

  1. Tack för påminnelse. Ska genast ut och beskära mina praktexemplar på den inglasade balkongen. Det är verkligen dags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt med pelargoner på inglasad balkong! Jag blev påmind på fb ;)

      Radera