lördag 6 februari 2016

Melodifestivalen deltävling 1

Jaha, tant sitter här framför teven i år igen.
Funderar på om hon ska orka vara vaken ända till halv tio...

Fördelen med en blogg är ju att det är fritt att tycka.
Jag börjar med att (fortfarande) tycka att Petra Mede känns överspänd. Jag har alltid haft lite svårt för henne, både på scenen och i rutan.

01. Samir och Viktor – Bada nakna
Ja, det här var ju något annat än förra året, inte alls lika bra. Men ändå lite gemenskapskänsla sådär. En text som nog kanske fastnar. Och säkert tycker ett och annat eller många barn att det är rätt kul, det att sjunga om att bada naken. Jo, på något sätt går den vidare.

02. Pernilla Andersson – Mitt guld

Nja, jag trodde att texten skulle nå fram till mitt mammahjärta -det gjorde den tyvärr inte. Och inte hjälpte det att det var en ballad, för nog var det en hel del falska toner? Synd, jag trodde inte att det skulle vara någon form av vinnarbidrag, men hade ändå hoppats att det skulle bli något att lägga till på den egna låtlistan.

03. Mimi Werner – Ain’t No Good

Tja, lite drag. Kläder á la sjuttiotal -eller var det bara jag som drog paralleller med Abbas utstyrsel?
Påminde till en början om någon annan låt... jag kan bara inte komma på vilken.

04. Albin och Mattias – Rik

Den här pratade de mycket om på radion i eftermiddags. Jag hade kanske förväntat mig något annat. Tant här har lite svårt att förstå vad de säger... eller sjunger. Fast refrängen, jo den tyckte jag nog om lite grann. Den här tror jag går vidare.

Gardells schlagerskola- haha, jo men det var kul. Fast Eva Rydberg med sin oerhörda skicklighet kan förstås inte jämföras sådär. Lösryckt blev det dock roligt.


06. Robin Bengtsson – Constellation Prize
Tråkigt. Både text och framträdandet. Nä, jag tror kanske inte att det går vidare. Fast vilka jämna tänder!

07. Ace Wilder – Don’t Worry

Jag kan inte bestämma mig för om det är kul eller förvirrande med scenografin. Jag själv var inte alls förtjust i låten, men tror absolut inte att den åker ut ikväll. Gissningsvis är det en låt som kommer att spelas mycket i radio och högst troligt en låt som vinner på att spelas många gånger. 

Tjo, jag är fortfarande vaken!

*** *** ***

Det var någon annan också. Så jag stängde av teven och bäddade ner mig i dubbelsängen bredvid en liten kille i tomtepyjamas storlek 92. Mysigare än så blir det inte!
Måste dock, nu när liten snusar tryggt, förvånat få höja på ögobrynen. Vad hände? Hur i hela fridens namn kunde Robin Bengtsson gå direkt till final?
Så kikar jag i mitt facebookflöde och flinar lite. "Ögongodis" förekommer på mer än ett ställe i samband med hans namn. Mammor mellan 30 och 50 har också röstat ;)

4 kommentarer:

  1. Här tittades det också och jag verkar vara i klar minoritet, för jag tyckte att det var en himla trevlig show. Jag älskar Petra Mede och är sååå glad att hon tar hand om den stora internationella finalen! Låtarna? Ja, den där första fastnade ju bums i skallen och jag tyckte också om den här Robin .., ja, även Pernilla Andersson, men jag inser ju att målgruppen inte är 60+, så det blir bara till att titta för skojs skull ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid haft svårt för Mede och tycker kanske inte att det blev bättre i kombination med Dirawi. Robins låt minns jag nu inte hur den gick, men förstår att jag måste lyssna igen... det måste ju ha varit rätt många som tyckte om den eftersom den gick direkt till final...

      Radera
  2. Tittade också men fastnade väl inte direkt för någon. Barnen har spelat Bada Naken och Ketchup Song tusen gånger här idag så uppenbarligen var det det som fastnade hos dem :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja Ketchup Song är ju en hit ;)
      Bada Naken hade lite trist språkbruk, men jag kan tänka mig att den gick hem.

      Radera