fredag 26 februari 2016

Fudgekaka

Den här kakan kan det hända att en och annan någon gång råkar ut för här hemma. Jag bakade den för första gången för några dagar sedan och den gick hem såväl hos gäster som oss själva...

Recept:
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
0,5 dl kakao
1,5 dl rismjöl
Smör och kokos till formen

Fudge:
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl socker
2 msk ljus sirap
0,75 g mörk choklad (jag hade 86%) (mrk choklad är naturligt laktosfri)
75 g smör

Gör så här:
Smält smöret
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner de övriga ingredienserna, smöret sist.
Häll smeten i en smord form strödd med kokos.
Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 20 min.

Blanda alla ingredienser utom smöret i en kastrull. Låt koka ihop ca 30 min.
Tag av fudgen från plattan och rör ner smöret i bitar.
Häll över kakan och ställ kallt tills den har stelnat.

Serveras med fördel med vispgrädde.

Receptet kommer härifrån.



11 kommentarer:

  1. Det där lät gott. Den ska jag testa. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra med respons! När jag skrev funderade jag på om det var tröttsamt att det läggs upp en massa recept... men så tänkte jag att det är ett rätt bra sätt att spara dem såhär för egen del :)
      Den rekommenderas som sagt.

      Radera
  2. Den vore ju inte fel att råka ut för...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en viss risk att ni blir drabbade förr eller senare :)

      Radera
    2. LÅter bra, vi hoppas på förr :)

      Radera
  3. Supergod! Jag var en den gick hem hos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja den höll sig ju så bra att vi kunde bjuda på den flera dagar i rad ;)

      Radera
  4. Vad tycker du om mandelmjöl och kokosmjöl? Jag hade det i en matpaj idag och det blev inget gott alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag äter enligt fodmap är jag försiktig med både kokos (funkar dock ganska bra) och mandel (funkar mindre bra). Har aldrig bakat på kokosmjöl och enbart använt mandelmjöl som komplement. Pajdeg till matpaj gör vi med Lailas blå mjölmix. Det här pajdegsreceptet brukar bli bra: https://ibsfri.se/lunch-och-middag/tacopaj/

      Radera
  5. Verkar supergod! Måste jag testa!

    SvaraRadera
  6. Den vill Ola gärna ha när han kommer!
    /Ola

    SvaraRadera