tisdag 9 februari 2016

En fettisdag utan semla...

Fettisdagen.
Den där dagen när man ska äta hetvägg. Eller i alla fall en semla. Med grädde och mandelmassa förstås. Annars är det inte semla utan annat bakverk. Tycker jag.

Planen var, sedan ett bra tag tillbaka, att ta en sväng in till Örebro just idag. Att besöka Helénes glutenfria och köpa med sig semla därifrån. Men så såg jag till min förtjusning på facebook att Sveas i Kumla hade just gluten- och laktosfria semlor och då passade det prima att slå ihop ett bageribesök med att hämta maken på jobbet.

Vi var inte själva. Jag och sonen stod i en kö som ringlade utanför dörrarna. Och när det väl var vår tur, ja då sa jag just det, att jag ville ha en vanlig och en gluten- och laktosfri semla.
"Eh, jaha, alltså tre?" frågade expediten och kastade en stressad blick på kön.
"Nä, två. En vanlig och en som är gluten- och laktosfri" svarade jag.

Det gick inte. Man fick välja på en glutenfri eller en laktosfri semla. Alltså blev det bara en till maken. Och Helénes i Örebro, de stängde redan klockan fyra och nä, jag ställde mig inte att baka semmelbullar på kvällskvisten. Alltså kan det nu vara så att jag snart har passerat mitt livs första semmelfria fettisdag.

Jodå, jag förstår att det finns värre saker man kan råka ut för.

6 kommentarer:

  1. Så tråkigt! När man har "lagt munnen till det" (som vi säger i Skåne) - och så blir det inget! Snopet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite snopen kände jag mig allt. Semla på fettisdagen är ju viktiga grejor ;)

      Radera
  2. Kan hända att någon kommer med en leverans av gluten och laktosfria bullar till semlor på torsdag.
    Ska samma leverans ha med sig lite mandelmassa också?
    I nödfall kan en torsdag förvandlas till en tisdag just under fikat tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skämmer bort mig <3
      Mandelmassa finns.

      Radera
  3. Testade semla med vaniljkräm. INTE SEMLA! Den missen gör jag inte igen! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det blir liksom en helt annan sorts bakelse!

      Radera