lördag 6 februari 2016

Det här med det ekologiska

När min pappa i veckan frågade vad jag ansåg om det här nya forskningsresultatet om ekologiskt livsmedel stod jag som ett frågetecken. Jag hade fullständigt missat alla skriverier i tidningar och faktiskt har jag inte märkt av det på facebook heller.

Så jag var tvungen att läsa på. Läste tidningsartiklar om hur dåligt det var med ekologisk mat.
Sedan var jag förstås tvungen att leta rätt på den där rapporten som samtliga tidningar hänvisar till.
Och läsa den.

Det känns som ett skämt. TT har gjort en total feltolkning och tidningarna har nappat och publicerat med den ena rubriken tråkigare än den andra. Och det är pinsamt att så många läsare inte är mer källkritiska.

Rapporten påvisar absolut klart övervägande positiva effekter. Men också brister och framförallt förbättringsområden.
Rapportens slutsats går bland annat ut på att det miljömässigt är bättre med ekologiskt. Och att det hälsomässigt får förutsättas vara bättre med ekologiskt, men att det vetenskapligt har varit svårt att påvisa eftersom hälsa är beroende av så många olika faktorer. Slutsatsen att det ändå förutsätts vara bättre baseras på att ekologiska livsmedel innehåller betydligt färre rester av bekämpningsmedel, livsmedelstillsatser och läkemedel.

Institutionen som ligger bakom rapporten har dessutom gått ut med ett pressmeddelande där de uttrycker att svensk medierapportering gått ut med en feltolkning av rapporten.

Här hemma fortsätter vi förstås att köpa ekologiskt i den utsträckning vi har möjlighet. Tyvärr är det inte helt plättlätt att hitta ekologiska glutenfria produkter.

6 kommentarer:

  1. Ja, DN gav ut en artikel där danska forskare gick till hårt angrepp mot artiklarna kring att ekologisk mat skulle vara dålig för miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte sett, men bra att det också publicerats. Jag tycker att det är riktigt tråkigt att en så bra rapport blev så feltolkad.

      Radera
  2. Sunt förnuft säger väl ändå att ju mindre besprutad/förgiftad mat vi äter, desto bättre måste det vara? Så tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, precis så tänker förstås vi också :) Men jag förstår att hälsoeffekterna kan vara svåra att bevisa vetenskapligt.

      Radera
  3. Men ibland står man där och kliar sig i huvudet på affären. Ekologisk gurka från Holland eller icke ekologisk från Sverige. Många liknande exempel finns.

    Idag på Coop valde vi mellan ägg från Karlskoga eller ekologiska från inte vet vart i Sverige. Båda från frigående hönsinomhus. Samma pris på båda. Vi gillar båda närproducerat så det blev Karlskogaägg.

    Det blir en del ekologiskt här men kunde vara mer. Vissa saker som tex bananer så är det 100% ekologiskt val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst känns det ologiskt ibland. Enligt naturskyddsföreningen är alltid ekologiskt mest klimatsmart. På deras sida står det att, bortsett från vissa kritiska färskvaror, skeppas det mesta med båtar och de menar att utsläppen/kilo livsmedel blir betydligt mindre än de vi avger när vi tar bilen till affären. Frukt och grönsaker köper vi alltid ekologiskt. Och mejerivaror. Kött köper vi i rätt liten mängd, alltid svenskt men inte alltid ekologiskt.

      Radera