måndag 1 februari 2016

Chiapudding

Det är ju väldigt inne det här med chiafrön och ska visst vara fantastiskt nyttigt. På träningsbloggar, hälsobloggar, ibs-sidor och lite varstans annars också står det om frönas otroliga innehållsvärde. Idag gjorde jag så slag i saken och provade en chiapudding enligt vanligt enkelt grundrecept.
Det. Smakade. Så. Illa.
Tyckte jag. Smaken är förstås som baken.
Men här blir det vanlig frukost, mackor och mjölk eller mannagrynsgröt i fortsättningen.
Synd, för det skulle ju som sagt vara ett väldigt bra litet frö.

Grundrecept:
2 dl kokosmjölk
2-3 msk chiafrön
0,5 tsk smaksättning (vaniljsocker eller kardemumma t.ex)

Mixa snabbt. Häll i glas. Låt stå och svälla i kylskåp över natten. Toppa med frukter, bär, nötter.

4 kommentarer:

  1. Kondiset hos oss har ibland en chialimpa. Den är mycket god och jag undrar om det är kombinationen i ditt recept som du inte tycker om.
    Förkasta inte chiafrön utan låt de få en andra chans.
    Nu blev jag sugen på att leta recept! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att det ingår i många bröd. Men fler puddingar blir det inte!

      Radera
  2. Jag kan inte annat än hålla med dig. Har testat tre olika varianter av puddingen och en gröt, men tycker allt smakar illa. Så obehaglig konsistens! Chiabröd har jag dock uppskattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröten ger jag inte en chans ;) Men brödet är jag öppen för...

      Radera