lördag 27 februari 2016

Att snöa in på något... och det här med plastpärlor

Vid det här laget är det nog ingen som har missat att jag försöker dra ner på plasten här hemma. 
Det har gått riktigt bra... fram till nu.
När vi var barnvakter för några veckor sedan pärlades här ju flitigt. När barnen hade åkt hem, ja då fortsatte det pärlas flitigt. En aning otippat har maken alldeles snöat in på det här med pärlande.
 Glasunderläggen har ökat i antal...
 Och i morse när jag kom ner, ja då ser jag att Mario och Yoshi numera springer på dörrkarmen.
Jag förstår att jag i det här fallet får backa med plastiga predikningar, men kan ändå inte låta bli att slå en kik på vad pärlorna egentligen innehåller. Pärlor tillverkade i Europa är fria från både pvc och ftalater. Huvudplasten är polyeten, som tydligen är en rätt okej plast, och enda tillsatsen är infärgning. Man bör ändå se till att stryka dem i ett väl ventilerat rum utan barn närvarande (det har jag aaaldrig tänkt på). Relativit ofarliga alltså. Menar till och med naturskyddsföreningen som annars brukar gå ganska hårt åt plastmaterial (det här gäller nyare pärlor. äldre pärlor innehåller gifter och bör inte användas!).

Och ärligt talat, det är ganska mysigt om kvällarna när maken och sonen sitter  mitt emot varandra och vid köksbordet och pärlar. Den ena med småpärlor och den andra med stora :)

4 kommentarer:

  1. Tänk, pärla gjorde aldrig jag. Möjligen gjorde barnen det på dagis, men hos oss fanns inte en pärla. Fast mängder av annat i leksaksväg.
    Barnbarnet har tagit igen det. Hon är lika pysslig som sin mor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är kul att göra tillsammans med barnen, men har inte tålamod att sitta och peta med sådär för mig själv. Å andra sidan har jag flera gånger sneglat på det här med att pärla en tavla av ett foto, men blivit för snål när det väl kommit till köp.

      Radera
  2. Här är en till som aldrig pärlat ,-) Och så kreativ han är, mannen din!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mängder av mönster på internet. Bara att välja och vraka :)

      Radera