lördag 16 januari 2016

Vinter mot ljusare dagar

Det är lite kluvet det här, när man tar bort julen. En del av mig vill fira in ljusare tider och vårpiffa på en gång. En annan del av mig säger förnuftigt att den vårpiffiga tiden kommer tids nog och att det nu är tillfälle att njuta av  den vackra vintern.

Så vi mixar lite här hemma.
I köket sitter vintergardinerna kvar. Vi mikrar (hur stavas det?) lussekatter från frysen och äter pepparkakor som nog kommer att räcka minst till sommaren. Två kvarglömda julkort står kvar på fläkten.

I vardagsrummet står två julstjärnor som jag inte har hjärta att slänga ut (än). De står mellan två pelargoner som tycks ha klarat vintern ovanligt bra för att vara här hemma... vilket inte var så svårtoppat eftersom jag hittills aldrig fått några pelargoner att överleva vintern i mina fönster...
Och på skänken står en bukett tulpaner som sprider en härlig vårkänsla.

En äkta vinter-men-mot-ljusare-tider-mix.

6 kommentarer:

  1. Härlig blandning, men tulpanerna brukar jag vänta med tills i slutet av februari.
    Då börjar jag släppa fram vårkänslorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett år väntade jag ju så att de inte fanns att köpa längre när jag tyckte att det var dags. My slutet av februari är ju säsongen nästan slut ;) Men nu tänker jag att det inte är våren utan ljuset jag gläds åt... Och blommor i vas - jag älskar ju att ha buketter inne! Svenskodlade tulpaner till billig penning (nåja) gick bara inte att motstå.

      Radera
  2. Tre julstjärnor vägrar att dö, så dom får vara kvar ett tag till, även om jag är så less på dem :) Granen har åkt ut ... allt julpyntet också. Skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Granen och pyntet åkte ut på tjugondag Knut och tur var det för den hade verkligen börjat barra...

      Radera
  3. Mina julstjärnor har till och med börjat skjuta små gröna blad ovanför de röda. De vill verkligen inte ge sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstjärnor är hopplösa. Först har man (jag) fullt sjå att få dem att överleva mellan första advent och julafton. De ska slås in för att klara kylan mellan affären och bilen och sedan ska de vattnas... regelbundet... Men sedan minsann, när man vill att de ska dö, då tar de fart och utvecklas som bara den. Jag brukar "glömma" att vattna dem när det är dags att förså en massa saker och platsen i fönstren behövs.

      Radera