söndag 17 januari 2016

Pinnstolar

Vår ateljé är just nu ett lekrum. Det passar fint in i livet som det ser ut idag. Litet barn och ett stort rum att springa i, ha sin lilla spis, ett litet bord för pyssel, yta för både bokstavsmatta och siffermatta.
Att bygga med eller att sitta på när det ska byggas med duplo.
Pianot och gitarrerna står där också. På nåder. Gitarrerna flyttas undan när det kommer små barn som kanske inte riktigt vet att man är försiktig med instrumenten. Sonen har (peppar peppar) än så länge bara spelat fint på dem.

Men jag kan inte låta bli att planera framåt, mot pysseltiden. När det ska bli ett hobbyrum. När man kan sätta saker även långt ner på väggarna och fylla lådorna med pysselmaterial. Och ställa dit ett bord med pinnstolar. Kanske i olika färger. Jag älskar pinnstolar! Så enkla, så klassiska och ändå så fina. Moderna och retro på samma gång. De bidrar liksom till hemtrevnad.

Just nu har vi två som möter upp i hallen. Vita i all enkelhet. Lite slitna. Någon repa här och där som en påminnelse om att det är många som suttit på dem. De stod i köket hemma i farmor och farfars hus i Malmö och just det där, att ha möbler med lite historia, det känns liksom så himla bra.

Har ni några pinnstolar hemma hos er?


Eva i Jämtland skiver...
Jag älskar pinnstolar! I somras köpte jag några på loppis som jag målade. Så fint att ha gamla pinnstolar i vårt sommarviste.


Maria i Södermanland skriver...
Många!! I olika färger! Och fler står i förrådet och väntar på att bli fixade. Favoriterna är de från sekelskiftet 1800-1900 :-)


3 kommentarer:

  1. Många!! I olika färger! Och fler står i förrådet och väntar på att bli fixade. Favoriterna är de från sekelskiftet 1800-1900 :-)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar pinnstolar! I somras köpte jag några på loppis som jag målade. Så fint att ha gamla pinnstolar i vårt sommarviste.

    SvaraRadera
  3. De två vita i din hall heter Pinnockio och är formgivna av Yngve ekström, tillverkade av Stolab. Fantastiskt fina stolar för övrigt.
    Mats

    SvaraRadera