torsdag 21 januari 2016

Att baka glutenfri kaka

Jag ska inte säga att det är plättlätt att baka glutenfritt matbröd. Jag har misslyckats ganska många gånger och säger tack tack till min mamma som är betydligt bättre än jag och då och då skämmer bort mig med en brödleverans.

Att däremot baka kakor utan gluten, laktos och sojaprodukter är inte svårt. Faktiskt inte ett dugg svårare än att baka "vanliga" kakor.
Igår gjorde sonen och jag tigerkaka.

2 ägg
2 dl socker
2,5 dl lailas mjölmix (blå)
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 dl laktosfri mjölk
50 g smör
1 msk kakao

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjölmix, bakpulver och fiberhusk och vänd ner i smeten.
Smält smöret. Häll i mjölk och låt koka upp. Häll i smeten.
Häll över 1/3 av smeten i annan bunke och tillsätt kakaon.
Smörj en form. Häll i hälften av den vita smeten, all brun smet och resten av den vita smeten. Dra runt försiktigt med en gaffel.
Grädda på 175 grader i 30 minuter.

För övrigt går exempelvis syltkakor att göra med potatismjöl i stället för vanligt mjöl och drömrulltårta, ja det har jag alltid gjort på potatismjöl. Plättlätt.

4 kommentarer:

  1. Den ska jag testa att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var så himla sugen på just tigerkaka ;)

      Radera
  2. Jag har gjort precis samma erfarenhet som du, om kakor respektive bröd. Och jag har en rekommendation som jag delar med mig av så fort någon gör samma reflektion: Elisabeth Ekstrand-Hemmingsson. Hennes recept på bröd är oslagbara. Jag följer aldrig några andra när jag bakar till min pappa, och det blir alltid bra och han blir alltid nöjd. Andra familjemedlemmar har för sig att experimentera och det blir sällan bra...

    Det är trixet med att lägga husk i blöt och låta det svälla, och sedan arbeta degen kraftigt i maskin som gör skillnaden, tror jag. Man ser hur det blir en elastisk deg, så nära en vanlig bröddeg man kan komma. Det är inte alls svårt, men det är bra om man har en köksassistent som man kan arbeta degen i, för man knådar inte lika bra för hand.

    Hon har massor av brödrecept. I hennes rutiga kokbok (har glömt vad den heter) finns till och med ett recept på surdegsbröd, som blir mycket bra.

    Pappa bakar själv i bakmaskin efter hennes recept, men där har vi märkt att det beror på vilken maskin man har hur bra det blir. Vi har inte riktigt fått kläm på hans nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag bums kika på. Tack för tips!

      Radera