tisdag 1 december 2015

Julkalendern

På facebook förstår jag att det är dagens "snackis". Årets julkalender på svt.
Mestadels får den rätt negativ kritik. Några är oerhört positiva.
Själv tyckte jag om den.

Och som vanligt kan jag inte låta bli att fundera.
Varför tycker barnen inte om den?
"Den är som en dokumentär" skriver någon.
Jaha?
Är det så att barnen idag är så vana vid cartoon, disney channel och dylikt att det är svårt att varva ner framför den här typen av program? Kräver den att en vuxen sitter med och engagerar sig tillsammans med barnen? Eller har svt helt missat programmets främsta målgrupp?


14 kommentarer:

  1. Jag gillar den skarpt, ger dessutom enormt mycket att prata om med sitt barn. En perfekt kalender för barn och vuxna att titta på tillsammans och diskutera om.

    Ursäkta att jag missade att titta innan jag skrev en kommentar tidigare. Titta efter vem jag var inloggad som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ju också att det borde vara det... men vad beror det då på att så väldigt många barn inte tycker om den?

      Radera
  2. Pratade med många kunder igår ..., många var verkligt positiva - till kalendern, alltså.
    Jag tycker att den här helt suverän, men räknar mig inte till rätt målgrupp förstås -)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men det är väl kanske det som är problemet. Alla vuxna är ju väldigt förtjusta i den...

      Radera
  3. Ja tror de missade poängen med just JUL. Om upplägget vart densamma men visat hur man FIRADE jul vid tex vikingatiden ( eller om de inte fira jul alls). Vad pyntade man med, vad gjorde man för förberedelser, vad fick barn i julklapp osv.... Det tror ja hade fungerat bättre. Annars gillar JA, programmet. Men JA är 47 o gillar historia :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man började väl fira jul någon gång under 1000-talet. Före det offrade man gåvor till gudarna (dock inte säkert vid just juletid) och det gjorde de ju faktiskt igår...

      Radera
  4. Mina barn såg framemot julkalendern jätte mycket . Hade köpt en varsin tv- kalender som de satt med . Men det blev en stor besvikelse , från deras föräldrars sida också för vi sitter med . Men var väldigt glad att de visade Tjuvarnas Jul innan , för den tycker mina barn om :)
    Men kommer att fortsätta titta o håller tummarna på att den kanske blir bättre !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt -det verkar vara väldigt många barn som blivit besvikna i år. Trist, för tidigare år har det ju snarare varit föräldrar som blivit besvikna på för lite julstämning etcetera, medan barnen varit nöjda. I år tycks det vara tvärtom.

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, det kan jag verkligen tänka mig :)

      Radera
  6. Jag såg första avsnittet, med höga förväntningar. Och tillhör målgruppen, för den är enligt höga vederbörande 2-99 år. Men blev besviken och avstår fortsättningen. Möjligen beror det på att jag fått mer än nog av programledarparet, kanske????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är flera (vuxna) som säger sig vara mätta på programledarparet. Själv tittar jag i stort sett aldrig på teve och har knappt sett dem förut :)

      Radera
  7. Jag har i år en klass med sexåringar som jag ska följa upp i årskurs tre och jag kan tänka mig att se den med min klass när de blivit äldre. I år tycker våra sexåringar inte alls om den och det är så många saker som de inte förstår. Vi la ner tittandet och ser på Mysteriet på Greveholm från 2012 istället. Den är väldigt uppskattad av våra barn. Kollegor i årskurs tre tittar på årets kalender och de tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Mysteriet på Greveholm kan aldrig vara fel ;)
      Jag är lite förundrad över alla trådar på facebook som handlar om just årets julkalender. Antingen älskar, eller så hatar man den. Jag kan tänka mig att många sexåringar inte förstår eller uppfattar vissa saker. Samtidigt som jag vet flera både fem- och sexåringar som är väldigt förtjusta i den.
      Själv uppskattar jag att den har flera dimensioner, vilket gör att det blir lite humor även (eller kanske tyvärr framför allt?) för den vuxne tittaren.

      Radera