fredag 25 december 2015

Julafton och juldagen

Min dag var gjord redan före sju på julaftonsmorgonen. Barnets min när vi öppnade dörren till vardagsrummet och granen var tänd var oslagbar. Tindrande ögon fick som liksom en ny innebörd. 
 Och vi öppnade ett varsitt paket som tomten lämnat under natten (till mig hade "nissen på bemanningsföretaget" lämnat ett meddelande i min julstrumpa).
Frukost med hembakat vörtbröd och griljerad kalkon.
Förmiddag med gemensam promenad och klädning av den lille granen i trädgården. Stentrollen måste ju också få jul ;)
 Efter risgrynsgrötslunch och middagsvila for vi till Karlskogaland för samkväm, julbord och förstås jultomten.
Barnet agerade till en början hjälpreda, men tyckte efter ett tag att det där rimläsandet var rätt trist (mamman uppskattade rimmen desto mer).
 Cosmos var så ivrig att öppna sina paket att han försökte tjuvstarta med barnets...


Idag har mest hela dagen tillbringats vid julklappsspisen från gammelmormor och gammelmoster. Vilken lycka att ha en alldeles egen spis med grytor, visp och en liten servis. Det lagas och dukas och städas och lagas ännu mer.
 Lite besök har vi haft också. På förmiddagen av farmor, lillebror och mina föräldrar...
...och på eftermiddagen/kvällen av Anna, som jag lärde känna under min tid i Lidköping (och som sjungit så fint på såväl vårt bröllop som på barnets dop, men som numera bor ända uppe i Umeå).

Kvällen till ära valde vår teve att ge upp. Ett års garanti. Inköpt på dagen för ett år sedan i morgon.

7 kommentarer:

  1. När, precis ett år sedan... Surt!

    Fina binder och kul fira jul med en liten kille som nu kan vara härligt delaktig.

    God fortsättning från Sola stan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har alltid varit förtjust i julen, men det här var nog den bästa julafton någonsin :)
      God fortsättning!

      Radera
  2. Ser ut som en härlig jul .., som man tänker sig att en jul ska vara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bara snön som saknades ;)

      Radera
  3. Vilken härligt givande känsla att få fira jul med er! Upplevelsen blev total när lillkillen var tomten behjälplig. :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja han var ju inte direkt rädd... men å andra sidan var det allt en väldigt mild tomte också ;)

      Radera
    2. Den första tomten ska vara mild! :)

      Radera