fredag 4 december 2015

En stormig dag

Jo, jag vet att det är dåligt med bloggeriet just nu (förlåt farmor ;)).
Dagarna liksom snurrar på och när lilleman somnar om kvällen doppar jag raskt näsan i kurslitteraturen eller försöker knappa in några mer eller mindre intelligenta rader till uppgifterna.

När barnet är vaket, ja då är här fullt ös.
Regn och blåst i 11m/s stoppar tydligen inte oss. Mammans plan var att stoppa barnet i vagnen, trä på regnskyddet och ta Cosmos på en rask promenad runt kvarteret. Jag menar, vem vill vara ute i sådant ruggväder?
Gissa om mamman muttrade när hon upptäckte att regnskyddet låg i bagaget på bilen... som pappan idag hade till jobbet.
Mamman, det är förstås jag det. Och nu var det bara för mig att lyfta ur barnet ur vagnen och klä på lager på lager, med regnkläder ytterst. Och regnvantar. Och stövlar. Så att Cosmos skulle få gå en liten sväng.
Vad jag inte hade räknat med var att barnet trivdes alldeles utmärkt i detta väder. Det var vattenpölsplask, vattenösning, skogsstråkspromenad, spring och lek. Jag passade på att plocka in sådant som kan blåsa iväg. Efter två timmar kände sig mamman frusen. Och hungrig. Och bestämde att vi skulle gå in. Om man säger som så, hade en av oss gärna stannat ute ett tag till...

På eftermiddagen friskade det i upp till 23 m/s och då vågade vi oss inte ut. Regnet smattrade mot rutorna och en gren från en björk föll rätt över vår kompost. Rackarns vad mysigt att vara inne då!
 Inne finns förstås massor att stå i. Lek, pyssel, städning, tvätt och inte minst -diska stenar i garaget.
Nu ska de större stentrollen i rabatten få mindre kompisar är planen :)

2 kommentarer:

  1. Låter som en alldeles underbar dag tillsammans med en småtting!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... det är lite så vi har det varje dag ;)

      Radera