torsdag 17 december 2015

Att fixa med play doh

Idag har vi sjukstuga här. Bortsett från en allt som oftast rinnande näsa på barnet under hösten har vi klarat oss fantastiskt bra från sjukdomar, men nu slog den till, febern.
När jag har hög feber är jag i det närmaste döende.
När sonen har hög feber är han i full gång, om än i aningen lugnare tempo med inslag av små tupplurar i mammans knä. Med rosiga kinder och glansiga ögon, lille skrutten.

Vad gör man då, en riktig hemmadag?
Jo, pysslar förstås :) Vi har försökt att inte ha mängder med leksaker och framförallt inte en massa plast. Pyssel, pussel och böcker däremot, har vi inte hållit igen det minsta på. Idag målade vi gårdagens bakverk.

Recept play doh (degen):
4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun
2 msk matolja
5 dl vatten
(karamellfärg om man inte tänkt måla senare)

Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål.
Koka upp vattnet och häll i olja (samt ev karamellfärg).
Häll vätskan i skålen och rör ihop.

Så vips har man en varm härlig deg att baka med. Kan torkas i ugn. 75-100 grader i... en evighet. Våra platta figurer låg i ugnen i åtta timmar.

4 kommentarer:

  1. Jag kan tipsa om att byta ut alun mot citronsyra. Vi får i alla fall inte ha alun på förskolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi har alun på jobbet? Här har jag tagit vad jag haft hemma. Citronsyra hälften av gångerna och alun hälften... Typ :) Vad är det jag inte vet om alun?

      Radera
    2. Alltså, jag vet inte. Jag har fått veta att det är giftigt eller nåt, eller åtminstone inte nyttigt att få i sig. Vi får i alla fall inte ha det, sen vet jag ju inte hur stora mängder man faktiskt behöver få i sig. Kan ju vara en förebyggande åtgärd bara.

      Radera
  2. Trots att jag inte är så pysslig av mig, gjorde jag ofta trolldeg, som det hette innan det anglifierades. Med alun. Hade inte en aning om att det är giftigt, men degen var så salt att ingen ville provsmaka mer än en gång...

    SvaraRadera