lördag 12 december 2015

Ännu ett kalenderinlägg, såhär i halvtid

Lite glädjande ser jag att adventskalendern som liksom ändå sprider sig ut i hemmen. Om den så bara bidrar till att hälften av alla tittare spontant ägnar ett ögonblicks reflektion åt Sveriges historia tycker jag att den har nått sitt syfte. Den som kommer med spontana reflektioner har ju faktiskt tagit till sig delar av innehållet.

På flera håll har jag sett de som tänkt om. Föräldrar som från början var kritiska är nu positiva. Barnen gillar den faktiskt.
Stormen på sociala medier har bedarrat. Från att ha blossat het med mindre analytiska hatpåhopp på svt och mer analytiska debattartiklar om hur föräldrarnas utbildningsnivå påverkar barnens intresse, har nu lugnet lagt sig. Ja, de som tyckte sämst om den har väl förstås slutat titta.

På öppna förskolan i veckan sade en förälder skämtsamt, att ja vi kan ju äta ur samma skål. Det gjorde man ju förr.
Ett barn berättar, vid ett annat tillfälle, om hur fattigt det var och att barnen faktiskt inte fick leka.
Vi skojar med vännerna om hur vansinnigt gamla vi är, ja hade vi levt på 1300-talet, då hade vi inte haft många år kvar i livet.
Och när jag står vid grynen i affären står en pojke, gissningsvis runt åtta-nio år, med sin mamma och letar "sån där gröt som de rikaste åt förr". Risgrynsgröt, antar jag eftersom jag också sett kalendern ;)


8 kommentarer:

  1. Jag tror också att serien har väckt tankar hos många. Bortsett från den tramsige EH tycker jag att den är kul. Har aldrig sett så många avsnitt. Vår "lille" på 36 år ser den med förtjusning. Det har nog inte hänt sedan han var barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag har också lite svårt för EH, men stör mig inte lika mycket på honom som många andra tycks göra. Kanske för att jag inte sett historieätarna.

      Radera
  2. Tycker barnen gör det bra, men EH skulle jag mer än gärna byta ut. Han verkar inte riktigt höra hemma i något århundrade. Och visst kan den väcka intresse för historia.

    SvaraRadera
  3. Mina barn skrattar mycket åt EH så någonstans går han hem ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja men det är väl toppen :)

      Radera
  4. Själv såg jag aldrig Historieätarna och tycker att EH är ganska kul - eller alla dom här självupptagna kommentarerna han kommer med som man nästan tycker stämmer med honom själv (men hur vet man ...?). Och jag tycker fortfarande väldigt mycket om den här kalendern och missar inte ett avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag är också en hängiven kalendertittare... Tack vare SVT play :)

      Radera