söndag 18 oktober 2015

Kristina från Duvemåla

Igår fick jag ä n t l i g e n se Kristina från Duvemåla!

Jag har lite drömt om det ända sedan mina föräldrar såg den när den först sattes upp i Malmö. Året var 1995... Skivorna har jag sedan närapå lyssnat sönder och texterna sitter rätt bra :)

Så, igår var det dags minsann. En present från mina föräldrar, som båda två inkvarterade sig hemma hos oss för att ta hand om barn och djur.

Om den var bra, föreställningen? Toppen! Så fin scenografi och så väl framfört. Att den var förkortad till strax under fyra timmar var rätt skönt, än om det kändes lite trist med omgjorda texter i vissa låtar.
Ironiskt nog var Maria Ylipää, som spelar själva Kristina, sjuk. Ironiskt för att det inte är första musikalbesöket det händer på. När vi såg Footloose var Måns Zelmerlöv sjuk och när vi såg My Fair Lady var det Helene Sjöholm som var hemma. Ersättarna gör förstås ändå ett fantastiskt jobb, och vilka röster de har, många av musikalartisterna! Och barnen, åh vilka duktiga små barn som var med och uppträdde!

Nu var den på Cirkus och på Cirkus bör man kanske inte sitta på parkett. Risken är överhängande att man helt enkelt inte ser så värst bra. Till andra akten bytte jag plats med maken och såg plötsligt golvet på scenen ;)
Selfies är inget vi vanligtvis sysslar med, men här gjordes ett undantag.

Hur som helst, det var så himla kul att äntligen få se den!
Och hemma hade det gått alldeles fantastiskt bra. Pappa hade tagit en långpromenad med Cosmos och mormorn hade lekt med Noah. Det hade ätits hemgjorda köttbullar och badats och läggningen hade gått som smort. Sonen verkade mycket nöjd med att ha sina morföräldrar på övernattning :)

Strax före tre på natten kom vi hem och jag känner mig förvånandsvärt pigg idag. Högst troligt kommer det ikapp i morgon, men det är det förstås absolut och verkligen värt.

3 kommentarer:

  1. Igenkänning! När vi skulle titta på samma sak (Kristina ...) i Malmö, då på 90-talet, ja, då var Helen Sjöholm också sjuk! Ett suuuuuus av besvikelse gick genom publiken. Stackars inhoppare, det kan inte ha varit roligt att höra detta och sen gå in ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja då kan jag verkligen förstå att det blev besvikelse! För mig är ju egentligen inte Maria Ylipää särskild känd, så jag hade inga referensramar. Och ersättaren gjorde det som sagt superbra. Det kändes lite typiskt bara :)

      Radera
    2. Vi hade tur när vi såg den i Sthlm för många år sen, Helen var med, men nån av de andra stjärnorna var sjuk och många var besvikna, Peter J eller Anders E. Det gjorde inte mig nåt.
      Men när kören åkte till Sthlm för att se "vår" Peter Johansson, då var han ledig...och vi var besvikna.
      Jag skulle gärna se om Kristina. Hoppas jag får till det.

      Radera