torsdag 15 oktober 2015

Karlskogaland och sopsorterande

Den här vackra månaden bara svischar iväg och jag kan tänka mig att trycka lite på pausknappen.
Idag for vi till mormorn och morfarn i Karlskogaland. När vi kom, strax efter åtta, var det helt magiskt vackert över sjön. Dimman som ännu låg just över vattenytan och solens strålar på det.
Wow!

När jag gick ner med kameran lite senare på förmiddagen hade dock dimman lättat.
Cosmos sprang som en tok och fastnade inte på någon bild ;)

Kvällskvisten sedan har vi ägnat åt något så spännande som sopsortering. Eller snarare sopbilsåkning...
Vi är, måste jag säga, riktigt bra på att sopsortera.
Vi är definitivt inte bra på att åka iväg med det sorterade. Alldeles för sällan packar jag bilen alldeles för full med sopor. Och jag tar inte med dem på vägen, sådär som det var tänkt. Nä, det blir allt som oftast en kväll, när det liksom svämmar över och jag har fått nog. Då lastar jag vår bil, kör ner till återvinningsstationen och håller tummarna för att det inte redan är fullt. Sedan ägnar jag en längre stund åt att kasta mängder med just sopor. Tänker fula ord om glasiglon som har ett så litet hål att våra gurkburkar bara går i om man pressar in dem rätt och trycker riktigt hårt.
Tänker ännu fler fula ord när jag måste öppna plastpåsen och stoppa i plastförpackningarna en och en, just för att även det hålet är på tok för litet.
Samtidigt förfäras jag över att vi har så vansinnigt mycket sopor. Vi som inte ens konsumerar värst mycket. Eller?
Och så tänker jag att vi måste nog se över vad vi handlar. Om det går att få ner sopmängden.
Under bilresan hem hinner jag bli riktigt i gasen och den nyss tänkta miljöambitionen övergår i någon sorts städmani. Nu ska allt röjas! Och att klockan hunnit bli nästan läggdags, nä det spelar ingen roll.

Det är nog tur att sonen har somnat.
Det kan vara så att maken ser just dessa kvällar som en äktenskaplig prövning.
Men djuren tycker att det är mycket spännande när jag röjer för fullt :)

8 kommentarer:

  1. Jag älskar återvinningsstationen! Snyggt och rent är det där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen. Här är det inte rent, men bra ändå att den finns... förstås.

      Radera
  2. Rejält bortskämda med en återvinningsstation precis utanför dörren. Jag önskar bara att fler småbutiker skulle satsa på återvinning av batterier, lampor, lysrör och småelektronik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men där är vi å andra sidan rejält bortskämda med att passera en återvinningscentral så fort vi åker någonstans ;)
      Det var ju toppen när vi bodde i Örebro och hade ett sophus sådär som ni har. Galet smidigt!

      Radera
  3. Vilken vacker bild! Och jag förstår inte heller hur man kan få så himla mycket sopor!!! Jag skulle mycket väl kunna göra precis sådär, komma igång på kvällskvisten bara för att jag kände mig inspirerad :-D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är helt obegripligt. Och jag kan som just inte förstå hur vi ska få ner sopmängden heller. Det är ju förpackningar på allt...

      Radera
  4. Det är ljuvligt vackert ute nu! Jag blir mer förtjust i hösten för varje år.
    Jag är så less på alla förpackningar! Onödigt stora, och onödigt mycket plast och kartong blir det att ta hand om och att slänga.
    Men- jag tror att förpackningarna ofta görs stora och klumpiga för att varorna ska bli svårare att stjäla. Hörde när jag letade pulverkaffe på Willys, att såna påsa stjäls i mängd. De måste ha dem bakom disk... Smidiga och lätta att gömma. Förmodligen gäller det många grejer som plastas med kartong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar säga att jag tycker lika mycket om alla årstider, men vår och höst har nog faktiskt blivit favoriter. Vintern är toppen för ett litet tag, när den är som den ska.

      Jag har så svårt att föreställa mig hur det skulle kunna se ut utan alla förpackningar. För maten måste ju ändå ligga i något. Eller? Just nu är det bara tacoskal och knäckebröd som jag kan komma på är plastade i kartong...

      Radera