måndag 5 oktober 2015

Ensam på lekplatsen

I en tråd på facebook nyligen diskuterades det var barnen är (nuförtiden). Vi har pratat om samma sak här hemma. Vårt område är barntätt. Men var är barnen? Jo, i skola/förskola på dagarna förstås. Men sen då? Efteråt. Eller på helgen.
Några är ute på gatan och sparkar boll, men de går att räkna på handen. Och allt som oftast har vi lekparken för oss själva när vi går dit.
När jag var barn hängde vi ute för det mesta. I alla fall fram till Björnes magasin som började kvart över sex. Vi lekte gymnastik och dunken, hoppade tvist och hopprep, gungade, sparkade boll, hoppade kråka, klättrade i träd, hade detektivklubbar eller byggde kojor i det höga gräset. Bland annat.
Men vad gör barnen idag?

3 kommentarer:

  1. Här vimlar det av ungar, just nu är populärast att åka sparkcykel i den tomma poolen. Tydligen har också eldrivna sparkcyklar blivit populära vilket jag anser vara fusk. Tror många barn har mycket aktiviteter de åker på t.ex gympa, fotboll osv.

    Jag tycker det är otroligt skönt att komma hem efter jobbet och ta med Molly ut för att få lite frisk luft. Önskar dock att hon var lite mer för att gå då det börjar bli tungt att släpa runt lilltjejen och jag är för lat för att hämta vagnen.

    PS Ursäkta att jag glömmer att kontrollera vilket Google-konto jag är inne på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte faktiskt när jag skrev att det området kanske är ett undantag. Å andra sidan är det ju massor av hus och barn i varendaste lägenhet, så det här med barntätt är ett relativt begrepp. Jämför man är det rätt glest med ungar i våra kvarter ;)

      Noah har blivit en hejare på att gå. Men det går förstås inte att räkna med. Ibland är benen trötta eller så vill vi helt enkelt inte åt samma håll. Då sätter en av oss sig på rumpan. Det är inte mamman :)

      Radera
  2. Rumpan är en mycket bra strekdyna

    SvaraRadera