lördag 31 oktober 2015

Alla Helgona och halloween

Idag tänder vi ljus och tänker lite extra på de som inte finns med oss längre. 
Vi tänder ljus för farfar Åke, för morfar Herbert och för gammelmorbror Ernst och gammelmoster Elsie. För svärmor Imor, för vännen Sofie och för finaste Lurvig.
Och samtidigt flyger en liten tanke iväg till så många andra bekantskaper och fina fyrbeningar som inte längre är i livet. 
Jag tycker inte att alla Helgona är sorgligt. Men det är fint!
I år blev det ju också som så att det sammanföll, alla Helgona och halloween.
Det är lite olyckligt, men inte hela världen. Mig gör det ingenting om barnen sitter utklädda till spöken under alla Helgona-middagen, och vi har godisskålen redo i hallen.
Vad som däremot gör mig något är när barnen som kommer roffar åt sig grabbnävar ur nyss nämnda skål. Lite hyfs efterlyses. Och jag vet att många gör ordning små godispåsar att dela ut, men jag tycker verkligen inte att barnen behöver ha en hel påse när de kommer. Man tar EN bit (och hoppas att den som räcker fram skålen ska säga "ta några till du") och därefter säger man tack!

Man går heller inte för sent på kvällen. Halv åtta har vi läggdags här hemma. Därefter råder den heliga husfriden. Det innebär att vi inte vill ha ungar som halv nio plingar på dörren och hojtar "bus eller godis". Cosmos skäller. Barnet vaknar. Husfriden är störd.
Nämnde jag att den är helig? Husfriden.

/Surtanten i huset vid ekarna
(som för övrigt inte lägger skulden på barnen men muttrar över det här med föräldraansvar)




8 kommentarer:

  1. Förstår din tanke med husfriden, men att ta en godis det håller jag inte med om. Själv öser jag ner en näve till varje barn i deras påse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men då är det DU som gör det. Jag tycker inte att man roffar åt sig när man blir bjuden på något. På samma sätt som jag inte tycker att man sitter och väljer/gräver efter den största bullen om någon räcker fram ett kakfat. Små barn är en sak, men har man uppnått skolålder ska man veta det (jodå, jag vet att det finns barn med annan problematik som har svårt att förstå gränser, ramar och sociala regler, men jag har svårt att tro att de flesta som varit här ikväll tillhör de barnen).

      Radera
  2. Fint med de tända ljusen och minnen.
    Håller med om allt när det gäller vad man tar och inte tar.
    Skulle tro att "bus eller godis" inbjuder till att roffa åt sig lite mer än som påskkärring.

    SvaraRadera
  3. Lustigt för mig här i Frankrike att så många, av olika skäl, verkar vara anti-halloween. Jag säger inte att du är det men surfar man runt lite är det övervägande negativ inställning. Kanske är det du beskriver, att det inte sätts lite sociala ramar kring det hela. Just hos oss finns mänga barn, både i området och nere i vår by. Det ordnas spökfest i bynför barnen som sen går runt, alla fantastiskt fint utklädda och skräcksminkade, och bankar på dörren. Tonåringarna kommer utan föräldrarna men alla mindre barn har sina föräldrar i bakgrunden. Jag är den som delar ut godisbitarna, ett par stycken var, annars finns det dom som knappt vågar ta en bit eller tar alldeles för många. Alla barn tackar artigt och den som glömmer får en tillsägelse av mamma eller pappa. Föräldrarna tackar också och önskar fortsatt trevlig kväll. Det hela är intensivt mellan kl halv sju och åtta men prick då är det över. Jag tycker det här är jättekul ich dekorerar vårt köksfönster och sätter ut ljus så att barnen ska se att hos oss finns det godis. Här firar man i te påsk på samma sätt som i Sverige och det kommer inga påskkärringar och ringer på här. Det tycker man är gulligt i Sverige och det ifrågasätts aldrig. Här i det katolska Frankrike har man helt anammat den här amerikanska seden lustigt nog. Men det sker som sagt under artiga och trevliga former!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men firar man Alla Helgona? För det är väl det många stör sig på - att man har varit ute och tänt ljus på kyrkogården, tänder ljus i lugn och ro hemma, gör sig en extra fin middag och minns i stillhet... och så dyker det upp en massa spöken mitt i allt.
      Mig gör det som sagt ingenting, jag tycker att det är lite roligt, men jag kan också ha en viss förståelse för att det fortfarande finns de som tycker att det krockar med den högtid i ju faktiskt redan har.

      Radera
  4. Ska kanske tillägga att här finns inte lösgodis, man har varken fredagsmys eller lördagsgodis så det här är årets chans för de franska barnen att få sin korg eller påse full av "bonbons"!

    SvaraRadera
  5. Hej Karin här kommer en hälsning från din syssling. Vilken fin blogg du har!
    Verkar som att det finns något släktdrag i synen på barns hyfs i halloweentider 😂 Förra året var vi med om att några kom två gånger. Höjden av fräckhet! Och iår löste vi hela grejen med hund som skäller och väcker barn genom att ställa ut skålen tillsammans med en lapp. Tar det slut så är det slut! 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar in!
      Haha, godis på trappen var ju en variant. Fast jag vill ju gärna se spökena... Och Cosmos skulle förmodligen skälla om han hörde att de rör sig utanför...

      Radera