fredag 18 september 2015

Lite förmiddagslek och lite äkta hederlig ilska

En regnig förmiddag, när man har upptäckt att på små orter kanske biblioteken inte öppnar förrän klockan elva, kan det passa alldeles utmärkt med ett sms-pling. En alldeles jämnårig kamrat till barnet, eller snarare hennes mamma, som dessutom bor i samma kvarter, undrar om vi vill komma över. Det vill vi förstås.
Och dessutom fick vi uppehåll.
Tänk att det är så kul, det där med geggamoja och hinkar.
Och tänkt att det är så fantastisk, det här med att vara föräldraledig!

Jag blir för övrigt skogstokig på den där debatten om lika fördelad föräldrapenning. Det är så åt skogen fel ände att börja i. Alldeles särskilt om det grundar sig i kvinnors rättigheter. Inte på en fläck kan jag se hur jag som kvinna blir gynnad av att staten kommer in och detaljplanerar vårt familjeliv.
Faktum är att jag blir tvärilsk bara jag tänker på det! Det att som kvinna (förvisso även män) bli ifråntagen bestämmanderätten när det gäller något så oerhört viktigt som den första tiden tillsammans.
Jag skulle även kunna skriva ett helt inlägg om hur jag tror att dylika beslut i längden riskerar att missgynna barnen, men jag besparar er mitt troende... för den här gången ;)

7 kommentarer:

  1. Ser mysigt ut där vid bänken.
    Håller verkligen med dig om föräldrapenning.
    Självklart att man måste få bestämma själva! Allt annat är helsjukt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ju verkligen också det. Grundproblemet är så klart viktigt, men angreppsvinkeln är helt uppåt väggarna. Tycker jag.

      Radera
  2. Jag tänker också att varje familj bör planera sin föräldraledighet utifrån sina parametrar, men... Se till att mannen din nu kompenserar din förlorade pension! (I den bästa av världar separerar man ju inte, och ingen dör heller i förtid, men...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att grundtanken är viktig, såväl löneklyftor, möjligheter till karriär och kanske framförallt pensionen. Jag tycker bara att det är så fel sätt att angripa problemet på.

      Radera
  3. Håller helt med om föräldraledigheten. Även om grundtanken är bra så känns det fel på så många sett..:
    För det första blir jag alltid så provocerad av att det nästan alltid ställs fram som ett problem för kvinnan... dvs att problemet är att kvinnan får lägre inkomst (vilket ju givetvis är ett problem) men borde det inte lika gärna kunna vara ett mansproblem? dvs att män förlorar som det är nu eftersom de missar värdefull tid med sina barn?? Fattar inte varför pengar alltid ska trumfa allt annat...
    För det andra tror jag också att med lag bestämma vem som ska vara hemma kommer missgynna barnen då den parter som idag inte är hemma (ja ofta mannen) i många fall troligen inte kommer vara det sen heller, vilket för många barn kommer ge konsekvensen att de istället får börja tidigare på förskola osv... DVS MINDRE tid med båda sina föräldrar!
    För det tredje så tycker jag att vi i min familj vet bäst vad som passar bäst för just min familj!



    SvaraRadera
  4. Men hur då? Jag förstår och håller med er, men hur ska man göra då? Vad har ni för förslag för att det ska bli lika mycket tid? Just nu är det ju så att mannen tar ut betydligt mindre tid än kvinnan, hur kam vi ändra på det?

    SvaraRadera