lördag 5 september 2015

IBS-kost

När man fått en sådan där check diagnos som IBS och nu ska utesluta en hel massa kost, på order av, eller i samråd med, dietisten, ja då blir det till att vidga sina vyer när det gäller bakandet.
Och matlagningen.
Under några veckors tid ska nämligen allt jag äter vara såväl gluten- som laktosfritt. Och det får inte innehålla några baljväxter alls -inga linser, bönor eller ärtor. Ingen lök eller vitlök, blomkål, äpple och en massa annan frukt, och inte heller vare sig te eller kaffe. Till exempel. I bakningen går dessutom alla glutenfria recept innehållande bovete, mandelmjöl, havregryn eller havremjöl bort. Det  blir som just inte mycket kvar.
Jag mjukstartar brödbakandet lite med en, för mig, helt ny variant på scones.

17 kommentarer:

  1. Lycka till! säger jag. Glad att jag inte är kollad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det kan nog behövas :) Fast kollad för vad?

      Radera
  2. Låter lite kämpigt, vi hejar på! Jag lovar att bjuda på lite smarrigt vatten eller nått nästa gång ni kommer och fikar :)
    Kanske det går bra med rött eller grönt te?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten bör inte underskattas ;) Rött och vitt te ska visst gå bra.

      Radera
  3. Din stackare. Jag hoppas att veckorna går fort och att de inte är alltför många

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antalet veckor beror lite på hur det går :)

      Radera
  4. Laktosfritt har ju vi här ätit i många år, och det är inte så särskilt besvärligt numera, med så mycket goda alternativ. (Heja Arla och Siaglass, Philadephia och Zeta!) Finns det inte lika mycket på den glutenfria hyllan? (Tänker bröd, kex och kakor, specialmjöl, pasta och sådana saker.)

    Tänker att specialkost nog är besvärligt, i början, och hoppas på att du snart mår bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä laktosfritt har jag absolut inga problem alls med. Det finns ju ersättning för nästan precis allt.
      Gluten är betydligt svårare, alldeles särskilt om man vill baka själv eller besöker folk och ska fika.
      För övrigt tror jag att det är precis som du skriver. Just nu innehåller recepten en massa ingredienser som jag inte är van att använda, men de kommer säkert att bli alldeles självklart så småningom.

      Radera
  5. Det låter ju som om det knappt finns något kvar att äta. :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var som just vad jag också tyckte först. Turligt nog har jag fått en häfte där "tillåtna" produkter är grönmarkerade... och det är allt en hel del :)

      Radera
  6. Oj, det vare inga roliga nyheter! Jag, som äter lchf, har hört och läst om många som blivit mycket bättre när de börjat med lchf. Här är en länk, som kanske kan vara till lite nytta (hoppas det)
    http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-vanliga-magbesvar-ibs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den diet jag nu ska följa går ut på att plocka bort samtliga fermenterbara kolhydrater. Nu är jag inte jätteinsatt i lchf, men tycker mig veta att det finns vissa likheter. Det här är dock strängare, men så småningom ska ett ämne i taget läggas till för att se vad jag klarar/inte klarar.

      Radera
  7. Jag menade så här: tur att jag inte har fått någon diagnos där kosten måste ändras radikalt ,-) Jag är så bekväm av mig, det skulle kännas ur-jobbigt! Hoppas att du blir kurant av det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja på det sättet är jag också bekväm av mig... och ogillar dessutom skarpt att göra mat. Men kan en kostförändring göra att vi inte behöver planera saker efter att jag eventuellt måste tillbringa dagen på hemlighuset, så är det förstås värt det.

      Radera
  8. Jag har inte fått diagnosen men är 100% säker på att jag har IBS. Jag blir helt fri från besvären av lchf-kost. Bästa fördelen med att äta lchf! Det är u n d e r b a r t att ha en normal mage! :-)

    Hoppas det går bra med allt detta nu. Pepp!!
    Och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se med vilken kost det slutar :) Nu tror man att det här är endometriosutlöst så det kanske inte har med kosten alls att göra... men det är värt att prova!

      Radera
    2. Ja det är helt klart värt att prova och se hur kroppen svarar.
      Massa kramar!!

      Radera