onsdag 9 september 2015

Att känna sig lycklig

Kanske är det för att himlen är blå eller för att det är höstigt ute eller för att det här med ändrad kost faktiskt fungerar ganska bra...
men mest av allt tror jag att det är för att vindarna i debatten har vänt. Det känns så i alla fall.
I flödet på facebook ser det helt annorlunda ut. Under en period var det som stagnerat av hat. Antingen skrevs det förminskande, förnedrande om invandrare eller så skrevs det förminskande förnedrande om de som röstat på SD. Det var som plötsligt olika läger och det var helt okej att skriva vad som helst om andra människor. I min värld gör man inte så mot varandra. Jag kan inte säga upp kontakten med eller hata alla de som röstat på SD. Jag kan framhäva att jag inte sympatiserar (alls) med deras politik och att den faktiskt bygger på helt andra värden än de jag är uppfostrad med. Jag kan också vidhålla att jag inte vill delta i samtal där någon uttrycker nedvärderande åsikter om andra människor.

Men nog känns det lite som att människor börjar landa? I stället för att prata om hur mycket invandringen kostar, hur "de" på olika sätt missgynnar för sådana som "vi" har pendeln svängt om till ett gemensamt tillsammanstänk. Det organiseras klädinsamlingar och sverigekompisar. I Nälden anordnas Hej Främling, något som förhoppningsvis fler orter inspireras av.
SJ slopar id-kollen för att flyktingar ska kunna åka tåg, företag slopar affärsresor och skänker pengarna, Rheborg och Schyffert aktionerar ut en standup på Tradera, från vilken pengarna oavkortat går till Röda korset, där högsta budet för närvarande ligger på en halv miljon kronor! Plötsligt genomsyras diskussionerna av välvilja och en gemensam ambition att få samhället att fungera med integration.
Ha en fin höstig onsdag!

4 kommentarer:

  1. Ja, precis den känslan har jag också! Det är som att ett lock har öppnats! Som om frisk luft strömmar in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hoppas jag verkligen att det håller i sig!

      Radera
  2. Jag undrar om folk här i landet och många andra länder verkligen vet hur det är och ser ut i Syrien just nu? Visserligen är jag inte jätteinsatt heller men vet så mycket att landet är totalt i krig! Söndertrasat och bombat.

    De som flyr är precis som vi. Jobbar med vanliga jobb och har familjer precis som vi. Men tyvärr så sitter nog tron fast på att alla som kommer till Sverige och Europa är lycksökare. Förhoppningsvis så har det svängt nu precis som du skriver.

    Sen alla barn som får åka med på livsfarliga båtar och gå på motorvägar. Det gör så ont!

    Det som händer är så tragiskt men det som gör mig närapå mest upprörd är den människosyn SD partiet tycks ha. Vilken är förklaringen till den?

    Ja det kan man verkligen undra!

    Ha det gott i septembersolen :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, äntligen lite mer humana inlägg i flödena. Väldigt uppskattat!!! Heja medkänsla och empati!

    SvaraRadera