torsdag 6 augusti 2015

Det här med mjölken, med tiggarna och energitjafset

Jag förstår inte riktigt. Det här med mjölken.
Med det svenska landskapet. 
Med alla som är beredda att betala mer. 
Med Ica-butiker som bojkottar den egna mjölken.
Med de öppna gränserna och den internationella handeln.
Med tiggarna. Jag blir tokig på den tokiga debatten om tiggarna!
På tjafset om energin.

Hur svårt kan det vara?
Det är klart att det är åt helvete att det sitter tiggare utanför varenda affär. Jag kan känna mig sjukt irriterad på just det. Inte på människorna utan på situationen. EU-migranter, jo tjena. Jag är för dåligt insatt för att skälla ut Rumänien efter noter. Jag säger bara, tack och lov att jag är svensk och slipper sitta med en burk framför mig utanför en affär i Rumänien, dag ut och dag in, för att försörja familjen!

Internationell handel har vi sysslat med i alla tider, absolut. Valfrihet. Såklart. Men kom igen, ska vi inte ge bönderna och det svenska landskapet en chans? Varför inte bara höja mjölkpriset på den svenska mjölken? Vad är det jag inte fattar? 

Energitjafset kan jag begripa lite bättre. Faktorer som transporter och landskapsförstörelse till exempel. Fast vänta nu lite här. 500 år för att bryta ner kärnkraftsavfallet... eller minns jag fel?
500 år?!! Och om något går snett?

Ja, för den som inte vill sätta hela den här planeten vi lånar på spel, finns ekologiskt, närproducerat och förnyelsebart.
Det är inte hela lösningen, men det är en förbaskat god start!

Ja och bye the way - jag är hemskt förtjust i det där gamla ordspråket:
"tänk på att varje främling du möter kan vara en vän du ännu inte lärt känna"

En liten utsvävning från min bubbla av blåbärsplockning, trädgårdspåtande, småbarnsliv och fina vänner. Mellan städning av leksaker och en maskin tvätt att hänga.

5 kommentarer:

  1. Åh, jag kan bara instämma i allt du skriver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår ju att det är naivt, men tycker att det är så himla självklart.

      Radera
  2. Ehhh, 500 år? Det radioaktiva avfallet måste skyddas i 100 000 år enligt Vattenfalls hemsida...

    Problemet med mjölken är väl snarast att folk inte vill betala vad svensk mjölk borde kosta. Att lägga upp en bild på facebook, och ojja sig är gratis, men få vänder på mjölkpaketet för att se att det är svensk mjölk de köper...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 100 000?!! Ja men det gör ju det hela än mer obegripligt. Eller självklart.
      Och när det gäller mjölken -har man provat? Människor köper ju ekologiskt i allt högre utsträckning, trots att det kostar aningen mer...

      Radera
  3. Det är just att det är så självklart som det känns lite fånigt att säga det... Tiggarna har blivit som en helig ko - säger man något så kan det ju lukta rasism... eller låta som om vi fina människor inte tål de fattiga. Att det är systemet som är fel är ju självklart. Släng ut deras hemländer ur EU när de inte följer de regler som finns för att få vara med. T.ex.

    SvaraRadera