fredag 12 juni 2015

En klase bin på besök

När sonen och jag satt och lekte idag hördes plötsligt ett förfärligt oväsen som jag omöjligt kunde identifiera. Sedan kom ett stort mörkt moln mot oss. Det var ungefär då jag tog barnet under armen och sprang. Cosmos hängde turligt nog på.

Det visade sig vara tusentals bin och för den som inte har sett bin svärma tidigare är det en rätt mäktig och aningen skrämmande syn. Nu valde svärmen att bilda en stor klase under granen bara några meter från stockarna där vi brukar leka.
Numera vet jag att det finns lokala bitillsynsmän. Och att de inte plockar bort biklasar. Den får helt enkelt sitta där tills de hittar en bättre boplats. Nu tycker jag i och för sig att det är rätt fascinerande, men samtidigt lite osmidigt eftersom de valt den enda skuggiga plats som det går att leka på i vår trädgård. Förhoppningsvis hittar de nytt boende ganska snart.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser lite läskigt ut med så många bin på samma ställe. Jag skulle ha blivit rädd när svärmen kom. Vilken tur att ni hann in.

    SvaraRadera
  2. Jag förstod ju inte vad det var först :)
    Och in sprang vi inte. Däremot ställde vi oss på behörigt avstånd... Svärmen var ändå ganska koncentrerad och absolut inte särskilt snabb.
    Bin är jag inte så värst ängslig för. Hade det däremot varit getingar hade jag förmodligen rusat in, stängt alla fönster och stannat där resten av dagen ;)

    SvaraRadera
  3. Ja fy sjutton för en getingsvärm.

    SvaraRadera