fredag 12 juni 2015

Biföljetången

Oj som vi har ringt runt idag. Och mailat. Och ringt igen.
Maken hittade någon lista och gjorde ett sista försök och minsann om det inte var rätt tråd att rycka i. Mannen i fråga skulle med flyg i natt, men ringde lite kontakter och återkom med ett telefonnummer.
Till slut stod vi i allafall där ute, hela familjen, och inväntade en biodlarman.
 "Ja, men här ute skulle vi kunna ställa dem" sa mannen. Så att vi skulle slippa ha dem just där barnet leker. Och så kånkade han och maken ut i det höga gräset. Den ene i tofflor och den andre i träskor.
 Jag tyckte att det här var intressant som tusan! Något sådant här har jag aldrig sett på riktigt tidigare. I flaskan är det vatten.
 Nu visade det sig att klasarna satt på flera grenar och tillslut fick vi hämta tillbaka lådan. De får bo i vår trädgård istället. I lådan är det gamla honungskakor och nu var det viktigt att själva drottningen kom med.
 Sakta men säkert släppte de taget om grenarna och kröp ner i lådan.
Nu står det alltså en kupa i vår trädgård och mannen har varit här ytterligare en sväng med en drottningfälla och sedan är visst tanken att de ska få flyga ut och in och börja hämta mat genom flustret.

Nu är det inte så att det ska bli permanent boende i vår trädgård. Bitillsynsmannen ska komma hit och besikta de små husdjuren innan de får flytta. Tänk, sånt visste jag absolut ingenting om!
Nu återstår det att se när han har tid och hur länge de får bo kvar.
"Men jag kommer tillbaka och tittar till dem i morgon" säger biodlarmannen.
Det låter bra det.
Själv går jag ut en extrasväng på kvällen. Höns har jag nämnt någon gång, men vem hade trott att vi skulle bli jourhem åt en flock bin?! ;)

4 kommentarer:

  1. Viljen spännande och lärorik dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här var både oväntat, tidskrävande och intressant.
      Det måste ha varit en syn när jag tog barnet under armen och sprang :)

      Radera
  2. Spännande! Väntar med intresse på fortlöpande rapporter om hur det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsättning följer absolut! I dag har vi massor av bin i våra blommor i rabatten :)

      Radera