söndag 14 juni 2015

Bergochdalbanehelg

Den börjar med bina och bimannen. En bikupa i trädgården. Kul. Och lite spännande.

Samma kväll får vi veta att Lisa Holm är död. Mördad. Det lämnar liksom ingen oberörd. Det är inte en människa som på något sätt är inblandad i den kriminella världen. Inga droger eller missbruk, ingen gängmedlem. En skötsam sjuttonårig flicka med extrajobb på ett idylliskt café, en kväll i sommarsverige när det är som allra vackrast. En flicka vars föräldrar åker för att möta henne när hon bara är en halvtimme sen.
Det slår hål på våra trygghetsillusioner. Det är så vansinnigt skrämmande. Och så ofantligt sorgligt.
(och jag förstår inte. Det var två gärningsmän. Två! Hur kan det slå så totalt slint i huvudet på två människor samtidigt?!?)

Jag har koll på våra bin. Tittar till dem flera gånger dagligen minsann...

På lördagskvällen kommer mina föräldrar och vi bjuder på trerättersmiddag. Räkrullar till förrätt, stek till huvudrätt och chokladkaka med hallonsås och glass till efterrätt. Och en massa prat.
Och jag blir med en MacBook Air -jag är redan lite kär ;)

Magnus Härenstam har avlidit. Nu var det ju inte så att vi var bundisar och bästisar och jag kan kanske inte skriva ett hyllningstal till honom på samma fina sätt som Jonas Gardell gjort. Men nog känns det lite konstigt. Ändå.

Och så prinsbröllopet inte att förglömma. Det bästa tevesända bröllop jag har sett -man kan inte annat än fatta tycke för det vackra brudparet. Så fina tal och så rätt i tiden.
Meningarna hos folket går isär. Men jag är för ett kungahus. Jag gillar gamla traditioner och tycker att viss historia visst är värd att bevara. Jag tycker att det är kul med sådana här tevesändningar. Och det här var både uppiggande och lite inspirerande.

När jag kommer ut efter brudvalsen är bina... borta.
Jojomen, de har blivit hämtade någon gång efter nio, utan en ett pling plong tack och hej. Jag som både tyckte att de var rätt trivsamma gäster och dessutom gärna hade sett hur en besiktning gick till.

På söndagen blir Cosmos våldsamt dålig i magen. Igen.
Han är ju under utredning för den tappade pälsen och jag tog upp den så ofta trasslande magen också. Vi är oerhört glada över att bara kunna öppna dörren. Och ändå har han inte hunnit ut alla gånger.

Sonen och jag åker i allafall iväg på kalas. Maken stannar hemma med den dåliga fyrbeningen.
Turligt nog är kalaset ute. Ute är toppen, tycker vårt barn och mamman kan i lugn och ro sitta och fika och prata medan sonen sitter på grusgången och... sorterar stenar ;)

Sedan sätter vi oss i bilen och kör till det stora köpcentrat. Tio minuter före stängning sladdar (nåja) jag in på parkeringen och förvånas storligen över att där fortfarande är så mycket folk! Tio i sex en söndagskväll... Rusar in på apoteket och köper Canicur till Cosmos. Nu hoppas vi att han kommer att må lite bättre i natt, annars kan det bli en tuff dag i morgon.


Nu startar snart en ny vecka. En vecka med förhoppningsvis positiva veterinärbesked och en lugnare mage på hunden. En vecka med sista gången inomhus på öppna förskolan, med sista arbetsdagen för terminen för maken och med inte mindre än två födelsedagskalas. Och så midsommarfirande förstås.

4 kommentarer:

  1. Fullt ös med andra ord. Vi ses på onsdag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att fundera en vända, men japp, vi ses på onsdag :) Två eller tre härifrån beroende på om Cosmos kan vara själv hemma eller om maken får stanna hos honom.

      Radera
  2. Hmm... dålig stil igen av bitillsyningsmannen, de tycker jag i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är förvisso glada över att inte ha en massa bin i ventilationen, men lite besviken blev jag allt när de bara var borta. Jag tycker att biodlarmannen i allafall kunnat knacka på när han hämtade dem...

      Radera